På sporet i Berlin

Linje 68 i Berlin er kåret som en af verdens smukkeste sporvognslinjer. Det er 15 km tur gennem Berlins østlige forstæder, forbi historiske monumenter og ud i naturen.

Modellen GT6N er den mest udbredte sporvogn i Berlin.
Modellen GT6N er den mest udbredte sporvogn i Berlin.

I modsætning til i Vestberlin, som i 1967 lukkede og slukkede for sporvognstrafikken, har magthaverne i det tidligere Østberlin ikke nedlagt sporvognene.

Derfor har indbyggerne i denne del af byen stadig glæde af den elegante form for offentlig transport. I den historiske bydel Köpenick mødes et væld af linjer, som man skal være lokal for at kunne holde rede i. De solgule vogne begiver sig ind i brostensbelagte gyder, hviner i svingene og forsvinder mod ukendte destinationer. En af dem har nummer 68. Den er for nylig blevet kåret til en af verdens ti smukkeste sporvognslinjer af magasinet National Geographic.

Blot få minutter efter indstigning på Köpenick S-Bahn-station smyger 68eren sig over floden Spree og ind i hjertet af Köpenicks gamle bykerne. Strategisk smart placeret hvor floden deler sig, lå her oprindeligt en middelalderfæstning. Nu flankerer 1800-tals ejendomme de smalle stræder.

This template (BMLinkBundle:Block:link_box.html.twig) should be overridden!

Tilbage i tiden

Sporvognen knager og giver sig i en skarp kurve. Med god udsigt fra GT6Nerens komfortable sæder fortsætter turen forbi kurfyrst Friedrich den Tredjes barokslot, hen over endnu en bro og ned ad Grünauer Straße langs bifloden Dahme.

Sporene buer ind på glemte alleer, fører forbi forladte DDR-fabrikker.

For hvert stoppested er det som om, de leder længere og længere bagud i Tysklands tyvende århundrede. Var det lige en Wartburg eller Trabant, som kørte forbi?

Ude ved Regattastraße når sporvognen helt tilbage til 1936 – året, hvor det Tredje Rige afholdt de Olympiske Lege i Berlin. Her ved bredden opførte nazisterne faciliterer, så 75.000 tilskuere kunne følge konkurrencen i roning. Fra deres pladser fulgte Adolf Hitler og Hermann Göring opmærksomt med, da startskuddet lød.

68eren passerer kort forbi en af tribunerne. Derefter forsvinder den ind i en skov. På den lange strækning mellem træerne kan sporvognschauffør Gabriele Meuter tale uforstyrret.

En tur i 68eren

»Nummer 68 her er langt roligere at køre sammenlignet med andre linjer længere inde i Berlin. Der er trafikken tættere, og man skal være mere opmærksom,« siger hun fra sædet mellem de mange farvestrålende knapper og håndtag.

Hun har kørt 68eren hver dag de sidste 20 år.

»Det er dejligt at komme lidt ud af byen. Jeg nyder især stykket her, hvor vandet ligger på den ene side og skoven på den anden.«

Sporvognen har tilbagelagt 15 kilometer, da den efter knapt en halv time ankommer til endestationen i Alt-Schmöckwitz – et fiskerleje, der ligger på en lille halvø.

Her kan man slutte udflugten med en tysk klassiker som schnitzel, sauerkraut eller currywurst, og bagefter snuppe en dukkert i søen. Eller bare nyde udsigten til sejlskibene ude på vandet, inden man hopper på 68eren retur til centrum.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.