Norwegians nye lavpris-drømmetur over Atlanten

Lysdæmpede ruder, mad, der kan betales direkte på skærmen i flysædet, reduceret jetlag og mindre støj og turbulens. Rejseliv var med om bord på Norwegians nye Dreamliner-fly på en af dets første ture over Atlanten.

Dreamlinerens vinger er udstyret med højteknologiske måleinstrumenter, som reagerer så hurtigt på turbulens, at flyet selv kan nå at korrigere for det. Det betyder, at turen med Dreamlineren er en blødere og mere behagelig fornemmelse end man er vant til fra andre fly.
Dreamlinerens vinger er udstyret med højteknologiske måleinstrumenter, som reagerer så hurtigt på turbulens, at flyet selv kan nå at korrigere for det. Det betyder, at turen med Dreamlineren er en blødere og mere behagelig fornemmelse end man er vant til fra andre fly.

Forventningsfulde blikke og små digitale kameraer følger forgæves de mange Boeing 737’ere, som ruller forbi terminalen.

Læs også: "Drop Norwegian", opfordrer Forbrugerrådet  

Ved gate 17 her i Stockholms Arlanda-lufthavn er der stadig ikke mange, som er sikre på, hvordan en Dreamliner egentlig ser ud – altså ud over, at den er hvid og rød som alle andre fly fra Norwegian. 

Afgangen fra Arlanda er forsinket en time, så begejstringen er dalet en smule blandt vi passagerer, da den funklende røde snude på Norwegians nyerhvervelse endelig ruller op til gaten.

Norges OL-guldvindende skøjteprinsesse Sonja Henies portræt smiler ned til os fra flyets hale, og vi stimler sammen ved vinduet for at se det nye vidunder, som gennem de næste otte timer skal bringe os over Atlanterhavet.

Lanceringen af Dreamlineren, Boeings nye prestigeprojekt, gik ikke helt som planlagt, da det i begyndelsen af året fik globalt flyveforbud på grund af problemer med de elektriske systemer om bord.

Boeings ingeniører har arbejdet på højtryk for at løse problemet, men det har lagt en dæmper på den drømmestart, som Boeing og Norwegian havde håbet på. 

Det nye flagskib, med nummeret 787-800, blev den 14. august sat ind på Norwegians rute over Atlanten. Det er det første af i alt otte fly, som Norwegian har bestilt hos Boeing.

Fra den 29. november vil endnu en funklende ny Dreamliner slutte sig til flåden og fragte passagerer fra Københavns Lufthavn til Fort Lauderdale i Florida, USA.

I Dreamlinerens kabine bliver vi mødt af en frisk og behagelig luft, og jeg kan konstatere, at lugten af nyt fly og ny bil har forbavsende lidt til fælles, for her lugter ikke rigtig af noget.

Kabinepersonalet, som i dag er thailandsk, byder os velkommen om bord på det skinnende fly og videre ind i flyets kabine, hvor der er plads til 291 passagerer, og som umiddelbart føles lidt større, end jeg havde forventet.

I loftet løber et bredt, blåt lysbånd langs begge midtergange, og sammen med de lysegrå sæderækker, der står lidt forskudt af hinanden, skaber det en god dynamik og god pladsfornemmelse i kabinen.

Selvom der ved mit sæde også er rimelig god plads til mine lange ben, er det til min fortvivlelse placeret på økonomiklassens forreste række, hvor der ikke, som på alle andre pladser, er en lille skærm i sædet foran. Min sidemand, en hatteklædt, svensk fyr sidst i 20’erne, finder dog hurtigt skærmen, som er gemt i flyets armlæn, og der går ikke lang tid, før vi småsnakkende er i gang med at udforske udvalget af film og musik på det Android-baserede underholdningssystem. 

Et ganske specielt fly
Allerede under starten står det klart, at vi er på et ganske specielt fly. Ifølge Boeing støjer Dreamlineren 60 procent mindre end andre fly af denne størrelse. Det kan være svært at vurdere fra et passagersæde, om de har ret, men jeg kan i hvert fald sludre ufortrødent videre med min medpassager, da landingsstellet forlader jorden – uden at hæve stemmen det mindste. 

I flyets kabine er vinduerne tydeligt større end normalt, og de velkendte plastic-gardiner er blevet kasseret til fordel for en lille knap under vinduet. Her kan man med et tryk justere den elektroniske lysdæmpning, som er bygget ind i ruden.

Jeg dæmper lyset, mens Stockholm forsvinder under os, og vinduet skifter langsomt udseende mod en dyb, blålig farve. 

Det er en virkelig god funktion, for selv om vinduet er på den mørkeste indstilling af de i alt fem lysdæmpningsniveauer, kan man stadig se ud. Derfor kan jeg følge med i landskabet under os uden at forstyrre min sovende svenske sidemand med skarpt sollys.

Forrest i flyets røde næse sidder Willaert Olivier og Hector Larondelle, henholdsvis kaptajn og førstestyrmand – begge fra Belgien.

Cockpittet er ikke ligefrem stort, men udsigten og overblikket fra Dreamlinerens store vinduer er fantastisk. Det er Willaerts flyvning nummer 14 i Dreamlineren, og han er absolut begejstret for sin nye arbejdsplads. 

»Det er et virkelig avanceret og behageligt fly,« smiler han og forklarer Rejseliv, at Dreamlineren er fremstillet af store dele kulfiber og derfor vejer betydeligt mindre end andre fly på samme størrelse. 

»Kulfiberskroget betyder, at vi har større vinduer i flyet, og at passagerene oplever et behageligere lufttryk i flyets kabine, hvilket er med til at mindske jetlag. Samtidig bruger vi 20 procent mindre brændstof på grund af den lave vægt.«

Det lave brændstofforbrug er også noget, man kan mærke som forbruger, for billetprisen er dykket tilsvarende. En returbillet fra København til New York via Stockholm koster i januar 2014 i skrivende stund 3.800 kr.

Det smilende personale deler vores mad ud. Som man skal huske at bestille senest 72 timer før afgang på Norwegians hjemmeside. Her er adskillige valgmuligheder, og min vegetarpasta og sidemandens pasta med oksekød er som flymad er mest. 

Uden for vinduet hænger de gigantiske Rolls-Royce motorer, som med en dyb summen blæser os forbi Trondheim og videre ud over Nordatlanten. 

Betaling direkte på skærmen
Jeg bipper mig gennem menupunkterne på mit lille private underholdningssystem, som ud over at holde mig beskæftiget med film, musik og spil indeholder et avanceret kort, hvor jeg kan zoome helt ned på gadeniveau i New York eller se flyet fra alle tænkelige vinkler, mens vi millimeter for millimeter bevæger os hen over det lille verdenskort.

Efter et par timer melder sulten sig igen, og på den lille skærm foran mig kan man trykke på menupunktet »snack-bar«. Her er et bredt udvalg af snacks og drikkevarer, og jeg finder hurtigt frem til en sandwich og en øl, som ser lovende ud.

Betaling for mit mellemmåltid foregår direkte i skærmen, hvor der er en rille til kreditkortet. Ni dollars for en ostesandwich og syv dollars for en øl er ikke billigt, men det er bekvemt, og lige hvad jeg trænger til.

Tre minutter senere bliver maden høfligt afleveret og en kvittering for købet bliver sendt til min e-mail – simpelt og effektivt.

Da denne Norwegians første Dreamliner skulle flyves til Oslo fra Boeings fabrikker i Seattle, var svenske Monica Orgna, dagens supervisor for kabinepersonalet, også om bord. For hende er oplevelsen med det nye fly også positiv.

»Der er mange små ting ved flyet, som gør mit arbejde meget lettere. Her er mindre støj, luften føles mindre tør, og lyset i loftet og de store vinduer gør, at kabinen føles større. Flyet har fået en rigtig god modtagelse, og passagererne er glade for underholdningssystemet og muligheden for at købe snacks og tax-free varer på skærmene,«

Uden for vinduet rækker Dreamlinerens slanke vinger bagud og op imod den sortblå himmel. 12 kilometer under os er først bjergene på Grønlands forrevne, snedækkede østkyst, senere uendelig, hvid indlandsis.

På toppen af verden
Da Boeing skulle navngive Dreamlineren, var »eLiner«, »Global Cruiser« og »Stratoclimber« blandt navneforslagene. 

Sidstnævnte refererer sandsynligvis til vores flyvehøjde, og kaptajn Willaert smiler da også som en dreng i en legetøjsbutik, mens han forklarer om flyets avancerede teknologi, der, i bogstaveligste forstand, bringer flyet mod nye højder.

»Vi flyver i 12-13 kilometers højde, hvilket er et par kilometer højere end de fleste andre fly. Vi er oven over vejrsystemerne og den øvrige flytrafik, hvilket gør vores tur mere behagelig.«

Ud over at øge flyvehøjden har Boeings ingeniører forsøgt at gøre turen i Dreamlineren til den drøm, som flyets tilnavn forsøger at sælge, ved at installere et højteknologisk, såkaldt »gust-suppression-system«. 

I tilfælde af turbulens kan systemet modvirke de bump og rystelser i flyet, som gør vi passagerer luftsyge. Det fungerer ved at flyet konstant måler ændringer i luften, og kompenserer for dem, før de kan mærkes i kabinen. Så selv om der er turbulens, bliver oplevelsen, ja, mindre turbulent.

Lyset i loftet er skiftet fra rødligt til dyb-lilla, da vi når Canada og drejer sydpå. Selv om solen skinner uden for de mørke, blåtonede ruder, hersker der nærmest aftenstemning i kabinen. 

Luften er stadig frisk i flyet, men lidt for kold til min smag. Det bider jeg dog i mig, da jeg ikke vil betale de fem dollars ekstra, det koster mig at få et tæppe. 

Ingen bratte rystelser 
Hver eneste gang, jeg er fløjet til New York, har der været turbulens og rystelser i flyet på den sidste strækning fra Canada langs Appalacherne, og denne gang er ingen undtagelse.

Dog er det, som kaptajn Willaert lovede, en langt mere behagelig følelse. 

»Gust-suppression-systemet« bløder turbulensens bratte rystelser op, og det føles mindre voldsomt, da flyet bølger stille og roligt ned mod indflyvningen til New Yorks JFK-lufthavn.

Det er ikke uden grund, at Dreamlineren har fået så meget medieomtale.

Flyet er virkelig flot og meget fokuseret på passagerernes velbefindende. De dårlige ting ved lange flyveture er mindsket. Luften er bedre, luftfugtigheden er højere, lyset er bedre, turbulens er mindre mærkbar, og hver eneste passager har sin egen Android-tablet. 

Hvis man ikke hører til dem, der ofte sætter sig i et flysæde, er det ikke sikkert, man vil lægge så meget mærke til de små ekstra ting, men da jeg vinker farvel til Sonja Henies portræt på flyets hale, er det uden den velkendte tørre aircondition-følelse i halsen, som jeg normalt får efter en lang flyvetur.

Jeg kunne godt have ønsket mig, at der var lidt varmere i kabinen, eller at tæpperne til fem dollars og hovedtelefonerne til tre i det mindste var gratis, men det er jo næppe Dreamlinerens skyld. 

Boeing og Norwegian har alt i alt leveret en bekvem og komfortabel tur med mindre forurening og billige billetter til følge. Det er et klart eksempel på, at pris og kvalitet ikke altid følges ad.

Læs også: Lad dig ikke tryne af flyselskabet  

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.