Guide: Kom i gang med at dykke

Hvad koster det, hvad er udfordringerne, hvor god form skal man være i? En erfaren dykker giver her en række gode råd til dykning for nybegyndere.

Man må aldrig svømme væk fra sin dykkermakker. Dykning er en team-beskæftigelse, og makkeren kan i sidste ende redde dit liv.
Man må aldrig svømme væk fra sin dykkermakker. Dykning er en team-beskæftigelse, og makkeren kan i sidste ende redde dit liv.

Udbyder: PADI (Professional Association of Diving Instructors) og SSI (Scuba School International) er begge udbydere af dykkerkurser, og det er også dem, man får teorimaterialet fra, når man melder sig til et kursus.

Kursus: De kan være en jungle at finde ud af, hvilket dykkercenter på et givet sted, der er det bedste. En god tommelfingerregel er at se på prisen. De centre, der tager en smule ekstra for dykkerbeviset, er oftest også dem, som passer bedst på deres udstyr og sørger for, det regelmæssigt bliver efterset.

Pris: Gennemsnitsprisen for et dykkercertifikat i Danmark er 3.500 kroner. Hvis man vil tage certifikatet i mere farverige omgivelser med koraller og varmere vand, koster det mellem 1.500 og 2.900 kroner eksklusiv rejseomkostninger. Det er oftest muligt at dele kurset op i flere bidder, hvis man ikke har tid til at gøre det færdigt i ét hug.

Udstyr: Dykning er ikke en billig hobby, men hvis man sørger for at købe udstyr af høj kvalitet og vedligeholder det ordentligt, kan det holde i et årti, måske endda mere. I Danmark kan man købe en samlet udstyrspakke til dykning for omkring 8.000 kroner. Heri finder man blandt andet regulator, vest, dykkermaske, snorkel, våddragt og svømmefødder.

Farer: De største farer kommer fra én selv, nemlig uvidenhed og glemsomhed. Når det kommer til dykning, skal man hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt, da det kan redde enten ens eget eller makkerens liv. Når man bliver en mere erfaren dykker, begynder man måske at slække på forberedelserne inden et dyk, og det kan også have fatale konsekvenser.

Det, man ikke skal frygte, er mødet med en haj eller lignende rovdyr. De gør stort set aldrig noget, så længe man opfører sig ordentligt og ikke bevidst prøver at tirre dem.

Helbred: Som udgangspunkt er der ikke noget, der udelukker en fra at dykke. (Astma kan være en hindring, men få lægen til at vurdere, om dykning kan lade sig gøre.) Problemet med hjertet eller forhøjet blodtryk, vil dog oftest få lægen til at fraråde dykning. Dykning ved forkølelse er ikke en god idé, da man kan have svært ved at trykudligne.

Vand: Drik rigeligt med vand. Minimum tre liter. Den tørre luft fra cylindrene kan i værste fald dehydrere en, hvis man ikke drikker nok væske. Tag også højde for hvor i verden, man tager dykkercertifikat, på tørre og varme steder, skal man drikke mere væske end hvis man dykker i dansk badevand.

Ro på: Alt under vand foregår i slow-motion. Her er der ikke noget, der hedder hurtige reflekser. Jo langsommere man selv er, jo nemmere bliver det at dykke.

Åndedræt: Det er vigtigt, at man trækker vejret roligt. Ligeså snart man kan kontrollere sit åndedræt under vand, vil resten være nemt. Man bruger sine lunger til mange ting under vandet, og det er derfor yderst vigtigt at man kan kontrollere kroppens blæseapparat. Og husk: Man må ALDRIG holde vejret under vand – det er den første og vigtigste regel at skrive sig bag øret, hvis man vil lære at dykke.

Selvbevidsthed: Man kan bevæge sig nok så graciøst på land, men ligeså snart vandet omslutter en de første par gange, vil man både vælte forover og bagover, uden der er særlig meget at gøre ved det. Balancen vil helt sikkert drille, så lad være med at flippe ud over, at man lander med næsen i sandbunden de første gange. Det vil ikke gøre andet end at skabe unødig panik.

This template (BMLinkBundle:Block:link_box.html.twig) should be overridden!

Trykudlign: Man kender det fra flyveturen til og fra ferie eller hvis man nogensinde har kørt i bjergene: Propper i ørene. Trykket i kroppens hulrum og det omkringliggende tryk kan blive så forskelligt, at det gør ondt, og derfor lærer man at tage sig til næsen og blæse luft ud i ørerne.

Samme princip for tryk gælder under vand, men med en meget større virkning. Da vand er væsentlig tungere end luft, skal man med det samme vænne sig til at trykudligne hele tiden. Minimum én gang for hver meter, man går ned, og gerne oftere.

Våddragt: Det er vigtigt, at man først ifører sig våddragten lige inden, man skal dykke. Neoprenen, som beskytter kroppen mod at blive afkølet under havets overflade, kan potentielt skade en, når man er oven vande. Den isolerende masse vil kunne varme kroppen så meget op, at man risikerer hedeslag.

Hvis man partout skal have den på før tid, undgå i givet fald at lukke dragten helt og skyl med kold vand en gang i mellem.

This template (BMLinkBundle:Block:link_box.html.twig) should be overridden!

Kilde: Charl Farmer, instruktør ved dykkercentret Werner Lau ved det Røde Hav nær Sharm el-Sheikh i Egypten.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.