Giraf-ballade smitter ikke af på turismen

Der skal andet og mere til at slå buler i dansk turisme end en aflivet giraf, siger udviklingsdirektør hos Wonderful Copenhagen.

Giraffen Marius' død får ikke betydning for turisters lyst til at opleve Danmark, siger danske turistorganisationer.  
Giraffen Marius' død får ikke betydning for turisters lyst til at opleve Danmark, siger danske turistorganisationer.  

Et specielt drengenavn har floreret særligt meget i dansk og international nyhedsdækning, samt på de sociale medier, den seneste uge. Marius er navnet, og det tilhørte den halvandet år gamle og raske giraf, der blev aflivet og senere obduceret for øjnene af publikum i Københavns Zoo i søndags.

En almindelig procedure for at undgå indavl og sikre, at girafbestanden ikke bliver for stor, har havens direktør, Bengt Holst, forklaret. En forklaring, som dyrevenner over hele kloden ikke godtog.

Det har affødt en massiv hetz mod Københavns Zoologiske Have og dagsordensættende, internationale mediers dækning af den københavnske giraf, har sandsynligvis fået mange potentielle turister fra udlandet til at skele negativt til Danmark og ikke mindst København.

Marius kan ikke nedbryde et image

Den negative opmærksomhed vil dog ikke få konsekvenser for dansk turisme. Det er VisitDenmark og Wonderful Copenhagen, der begge arbejder for at få flere turister til Danmark, enige om.

»Et lands omdømme og image er sammensat af en lang række forskellige faktorer og bliver opbygget over en lang årrække. Der skal meget til at rykke på det,« siger Mikkel Thrane, kommunikationschef i VisitDenmark til Rejseliv.dk.

Han bakkes op af Peter Rømer Hansen, der er udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.

»Vi hører fra tid til anden, at de her sager vil skade turismen til København. Det er altså ikke tilfældet. Der skal større og voldsommere ting til, for at det er noget, der sætter øjeblikkelig og varige spor i dansk turisme,« siger Peter Rømer Hansen.

Reaktionerne er mange, konsekvenserne få

Det er ikke første gang, at Danmark ender i udlandets søgelys i forbindelse med en sag om dyr.

De fleste husker nok schæferhunden Thor, der bed en anden hund, og derfor, efter dansk hundelovgivning, måtte aflives. En sag, der fik mange tyskere til tasterne og telefonen.

Hos Wonderful Copenhagen har de også fået flere henvendelser i kølvandet på Marius' aflivning.

»Vi har fået masser af reaktioner på Marius-sagen. Der er mange mennesker, som skriver og kommenterer, at det er også for galt, at man gør sådan i København,« siger Peter Rømer Hansen og pointerer, at de fleste trods alt synes, at Marius-debatten er kørt af sporet.

»Jeg er ikke bekymret på Københavns vegne, og jeg er ikke bekymret på Københavns Zoologiske Haves vegne. Det er en dejlig, veldreven og god Zoo, vi har, og det forstår langt størstedelen.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.