Flere flyselskaber flyver uden hjertestartere

SAS og Easyjet har ikke hjertestartere om bord på alle deres fly. Et fravalg der ifølge Hjerteforeningen kan betyde forskellen på liv og død.

ARKIVFOTO. Stewardesse giver sikkerhedsinstruktioner før afgang.
ARKIVFOTO. Stewardesse giver sikkerhedsinstruktioner før afgang.

Får du hjertestop i luften, kan dine overlevelseschancer meget vel afhænge af, hvilket flyselskab du flyver med. For eksempel har flyselskabet Norwegian hjertestartere om bord, mens flere af SAS' fly flyver uden, hvis rejsens strækning er kort eller mellemlang.

Siden 2003 har Norwegian haft sine hjertestartere i brug knap 50 gange.

I 15 af tilfældene blev hjertestarteren brugt til at støde hjertet tilbage til normal rytme, og i 12 ud af de 15 tilfælde lykkedes det at få hjertet i gang og redde passagerens liv.

De resterende gange har hjertestarteren været brugt til overvågning, hvis en passager har haft brystsmerter.

1.600 kroner for at rette forkert navn på flybillet

Alligevel viser en undersøgelse lavet af Facebookgruppen Hjertestartere på alle fly, der er stiftet af privatpersonen Magnus Thorbjørn Dehlie, at flere flyselskaber ikke har hjertestartere med om bord. Eksempelvis har SAS hjertestartere på 72 ud af sine i alt 136 fly, mens Easyjet ikke har hjertestartere om bord på nogle af deres fly.

Hjerteforeningen anbefaler ellers, at alle fly har hjertestartere om bord, hvis en passager skulle få hjertestop eller -flimmer undervejs.

Overlevelseschancerne ved hjertestop afhænger nemlig af, hvor hurtigt hjertet igen sættes i gang ved stød.

"Undersøgelser viser, at overlevelseschancen ved hjertestop øges med mellem 50 og 70 procent, hvis hjertet får stød inden for et par minutter. Jo før hjertestarteren tages i brug, jo større er chancen for at overleve og få et godt liv uden mén," siger Hanne Balle, sygeplejerske og projektleder i Hjerteforeningen og næstformand i Dansk Råd for Genoplivning, til Rejseliv.

SAS prioriterer anderledes

I en officiel udtalelse siger Easyjet, at de ikke har hjertestartere om bord, fordi deres flyvninger foregår indenfor Europa, hvor man har mulighed for hurtigt at omdirigere et fly til en nærliggende lufthavn, hvis en passager får hjertestop.

SAS' begrundelse er ligeledes, at det indenfor Europa, på selskabets korte og mellemlange flystrækninger, er hurtigt at dirigere et fly ned, hvis det er påkrævet.

Derudover har SAS valgt ikke at have hjertestartere om bord på alle fly efter en undersøgelse viste, at ud af SAS' en million flyvninger i perioden januar 2009 til november 2013, blev selskabets hjertestartere kun taget frem i seks tilfælde og brugt i ét enkelt tilfælde.

"Ud fra undersøgelsens tal har vi valgt at prioritere andre medicinske hjælpemidler om bord over hjertestartere," siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef hos SAS og henviser til blandt andet oxygen og almindeligt førstehjælpsudstyr.

Både SAS og Easyjet understreger, at deres personale er uddannet i førstehjælp og dermed kan give hjertemassage, indtil professionelle overtager livredningsarbejdet på landjorden.

Men det er sjældent, at hjertemassage alene kan gøre arbejdet, fremhæver Hanne Balle.

"Man kan nogle gange få gang i hjertet igen ved at give hjertemassage, men i de fleste tilfælde skal der mere til. Og ligegyldigt, hvor hurtigt selskaberne er i stand til at lande et fly, mister patienten vigtig tid. Hvert minut, der går, inden der bliver givet et stød, er et minut for meget," siger hun.

Priskrig på fly til New York

Norwegian prioriterer at have hjertestartere om bord. Og så er det underordnet, om strækningen hedder København-Aalborg eller København-New York.

"Vi har hjertestartere om bord på alle vores fly, fordi vi har oplevet, at de flere gange har været med til at redde liv. Derfor har vi selvfølgelig også planer om at beholde dem," siger Daniel Kirchhoff, kommunikationsrådgiver hos Norwegian til Rejseliv.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.