Det har aldrig været mere sikkert at flyve

Flysikkerheden bliver bedre år for år, viser nye tal. Både piloter, teknikere og ingeniører bliver dygtigere, siger ekspert. De gør meget for at lære af tidligere fejl og fatale ulykker.

I 2015 var der færre fatale flyulykker end i 2014, viser nye tal. Også antallet af alvorlige ulykker er faldet de seneste år. Foto: Via Tsuji
I 2015 var der færre fatale flyulykker end i 2014, viser nye tal. Også antallet af alvorlige ulykker er faldet de seneste år. Foto: Via Tsuji

Det rystede verden, da en pilot overlagt fløj et Germanwings-fly direkte ind i en bjergside i de franske alper og tog livet af sig selv og 159 passagerer sidste år. Men i 2015 landede og lettede mere end 3,5 mia. mennesker sikkert på over 37 mio. flyafgange. Det viser den nyeste sikkerhedsrapport fra den internationale flyselskabsforening IATA, der hvert år gør status på flysikkerheden.

Ifølge opgørelsen, der er baseret på tal fra omkring 260 flyselskaber, svarende til 83 pct. af verdens passagerflytransport, skete der i 2015 fire alvorlig ulykker, der resulterede i dødsfald.

»Kigger man på antallet af fatale ulykker, var det et ekstraordinært sikkert år. Og tallenes udvikling over længere tid viser, at det bliver mere og mere sikkert af flyve,« udtaler IATA’s generaldirektør Tony Tyler.

Godt nok var 2015 som enkeltstående år ikke lige så sikkert som 2014, men kigger man på gennemsnittet for de seneste fem år, så er risikoen for alvorlige flyulykker faldet. Og den tendens bekræfter Paul Hulme Harrison, der er formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, IDA FLY.

»Teknologien udvikler sig hele tiden, og både piloter, ingeniører og teknikere bliver dygtigere. Alle komponenter omkring flyet bliver mere sikre, fordi det simpelthen er et krav fra branchen. Og den udvikling stopper ikke foreløbig,« siger ingeniøren.

Læs også: http://www.b.dk/rejseliv/nye-airbus-baenke-til-de-store

Paul Hulme Harrison peger på, at når der gennem årene er sket fatale flystyrt, så tiltrækker det sig opmærksomhed, fordi ulykken ofte er voldsom og på bekostning af mange menneskeliv.

»Branchen har selvfølgelig svært ved at leve med alvorlige ulykker, og det har skabt en fremsynet sikkerhedskultur, hvor man gør meget ud af at gå tilbage og kigge på fejl for at lære af dem og udvikle nye løsninger,« forklarer han og fremhæver, at man som flyrejsende skal være bevidst om, at der på trods af, at sikkerheden bliver bedre år for år, altså stadig er en risiko ved at flyve.

»Teoretisk set er der jo en risiko for at styrte, men den er så lille, at det sandsynligvis er mere farligt at køre ud til lufthavnen i sin bil,« siger den flytekniske formand.

»Helt nøgternt handler det om, at uanset om man rejser med fly, bil eller bus, så er der en risiko ved at transportere sig. Så må man spørge sig selv, om det er en risiko, man overhovedet vil løbe,« fortsætter Paul Hulme Harrison, der også peger på, at det ikke giver mening at fravælge at flyve indenrigs i Afrika eller Nepal, hvis man ikke har taget infrastrukturen i betragtning.

»Det handler altid om at sammenligne mulighederne og afveje risikoen. Og i det perspektiv ville jeg næsten altid flyve,« siger Paul Hulme Harrison.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.