Danmark skal klædes på til kinesiske turister

Turister fra Kina vælger i stigende grad Danmark som rejsemål. Det stiller nye krav til vores servicekompetencer, fastslår regeringens turismevækstplan.

Kineserne vælger i stigende grad Danmark som rejsemål.
Kineserne vælger i stigende grad Danmark som rejsemål.
Stegte ris til morgenmad i stedet for rundstykker med smør. Værelsesnumre uden tallet fire, der er kinesernes svar på vores ulykkes-13. Og en viden om, at bestiller gæsten vand, menes der kogt vand og ikke en kold kildevand. Det er nogle af de ting, den danske turistbranche skal tage højde for i deres service, når turisten er fra Kina.

Og det er der større og større chance for, at turisten er. Kongehuset, H.C Andersen og kåringen af danskerne som 'verdens lykkeligste befolkning' er vigtige grunde til, at stadigt flere kinesere vælger Danmark som rejsemål.




Turistbranchen skal være forberedt
Antallet af kinesiske overnatninger i Danmark er mere end fordoblet de seneste tre år, og det gør kineserne til Danmarks næststørste gruppe af oversøiske turister, kun overgået af amerikanerne. Udviklingen ser ud til at fortsætte med samme fart de kommende år, og det er der gode penge i, hvis turistbranchen er forberedt.

»Vi skal have en ide om, hvad kineserne gerne vil have. Det kan være at lære et par fraser som ’goddag’ og ’tak’ på kinesisk, at hoteller udbyder kinesisk morgenmad, at der er en elkoger på hotelværelset, så kineserne kan koge vand, og at der er kinesisk skiltning til seværdigheder som f.eks. H.C. Andersens hus,« siger Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark.

Han påpeger, at der allerede er sket flere positive ting i Danmark, der gør det lettere at være kinesisk turist. Københavns Lufthavn har f.eks. fået kinesisk skiltning, så kineserne føler sig velkomne, så snart de lander i Kastrup.

Kinesiske turister er købestærke 
Et af målene med regeringens nye vækstplan for dansk turisme, der skal sikre, at flere turister rejser til Danmark, er at lokke flere storforbrugende turister til landet. De kinesiske turister er kendt for at bruge flere penge end turister fra andre lande. De bestiller f.eks. mere mad, end de kan spise, og de shopper løs i dyre forretninger.

Danske hoteller, butikker, attraktioner og restaurationer kan altså tjene mange penge på at yde en service, der får kineserne til at blive længere, komme igen og anbefale Danmark som rejsemål til andre. Ifølge VisitDenmark bruger kineserne gennemsnitligt 1.762 kroner i døgnet, hvilket er næsten fem gange mere end tyskerne.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.