Automatisk paskontrol skal gøre rejsen lettere

Når man rejser uden for EU fra Kastrup, kan man selv skanne sit pas. Selvbetjening gør rejsen lettere, siger lufthavnen. Overvej hensynet til dit privatliv, siger skeptiker.

Selvbetjent paskontrol skal være med til at håndtere det stigende antal passagerer i Københavns Lufthavn. Foto: News Øresund/Johan Wessman
Selvbetjent paskontrol skal være med til at håndtere det stigende antal passagerer i Københavns Lufthavn. Foto: News Øresund/Johan Wessman

Skal du flyve til Tyrkiet eller Thailand i næste uge, er det ikke længere kun politiet, der tjekker passet. Nye selvbetjente paskontroller bliver de næste par måneder så småt taget i brug i Københavns Lufthavn for at give bedre passagerflow og højere sikkerhed.

»Formålet med selvbetjent paskontrol er at gøre det nemmere at komme igennem lufthavnen. Vi har mange gode eksempler på, hvordan vores rejsende sætter pris på at være i kontrol over rejsen og styre processen bag den,« fortæller passagerchef i Københavns Lufthavn, Thomas Hoff Andersson.

Er man over 18 år, EU-borger og har et biometrisk pas med chip - hvilket størstedelen af danskerne har – kan man i fremtiden altså selv skanne sit pas i den såkaldte e-gate. Ved scanningen bliver passet automatisk kontrolleret i politiets databaser, og efterfølgende vil passageren gennemgå en automatisk ansigtsgenkendelse, inden rejsen kan fortsætte.

»Vi vil gerne undgå køer ved paskontrollen, og meningen med selvbetjeningen er, at passagererne får hurtig og direkte adgang til at få passet tjekket,« siger Thomas Hoff Andersson og understreger, at de første par måneder tester politi og lufthavn det nye system for løbende at justere og optimere.

Formand i IT-Politisk Forening Jesper Lund er dog ikke begejstret for de nye e-gates, og han har ikke umiddelbart tænkt sig at stille sig i køen til ansigtsgenkendelse og gør-det-selv paskontrol.

»Min bekymring med et automatisk system er, at jeg ikke ved, hvad der sker med alle de registringer af mit privatliv. Bliver fotoet fra ansigtsgenkendelsen for eksempel gemt? Det skal man overveje af hensyn til sit privatliv,« lyder det fra formanden for foreningen, der arbejder mod offentlig og privat overvågning og kontrol af borgerne.

Jesper Lund peger også på, at det automatiske system, som bl.a. bliver brugt i lufthavne i London og Amsterdam, ikke nødvendigvis letter passagerflowet, som det ellers er tiltænk.

»Hvis ansigtsgenkendelsen for eksempel fejler, og man bliver henvist til den manuelle kø, så er det jo ikke særlig attraktivt at stå i kø igen. Så der skal ikke være mange episoder, hvor folk bliver fejlagtigt afvist, før det ikke er attraktivt at bruge,« siger Jesper Lund.

Men de bekymringer deler passagerchefen i Københavns Lufthavns ikke.

»Vi tester ikke ny teknologi, der aldrig er brugt før i en lufthavn, så vi er komfortable med, at det fungerer, og at det er det bedste for landets sikkerhed. Og vi er godt klar over, at der er en tilvænningsfase for passagerne, men vi håber, at folk er nysgerrige på at bruge det, også i en opstartsfase,« siger Thomas Hoff Andersson.

Han understreger, at der fortsat vil være manuel paskontrol i Københavns Lufthavn.

Efter planen skal ni e-gates til både afgående og ankommende passagerer være klar til at blive taget fuldt i brug til sommer.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.