650.000 kufferter forsvinder hvert år

Københavns Lufthavn er blandt verdens fem bedste i disciplinen "bagage-levering". Men hvad sker der, når der ikke er en ejermand til bagagen?

Den internationale flyorganisation IATA's bagageprograms mål er at antallet af bagage, der forsvinder, kun må være 4,5 stk. pr. 1.000 passagerer.
Den internationale flyorganisation IATA's bagageprograms mål er at antallet af bagage, der forsvinder, kun må være 4,5 stk. pr. 1.000 passagerer.

Man ser det for sig. En hal i hangar-størrelse stoppet med bagage. Alle herreløse kufferters endeligt. Det sted, man forestiller sig, at ens bagage er endt, når den ikke dukker op på bagagebåndet i lufthavnen.

Om der skulle findes en hal med støvede kufferter et eller andet sted i verden, skal ikke kunne siges. Men der er ingen i Københavns Lufthavn, for det er ikke nødvendigt. Og også på verdensplan er det kun en ganske lille del af al verdens flybagage, der ikke forenes med deres ejermand på et eller andet tidspunkt. 


Den seneste årlige bagage-statistik fra SITA (Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques) viser, at håndteringen af flybagage hele tiden bliver bedre.

I 2011 var det 8,99 stk bagage pr. 1.000 flypassagerer, som ikke blev leveret ved ankomsten, mens det tal i 2012 faldt til 8,83 stk. bagage per 1.000 passagerer.

Omregnet til antal var der i 2012 26 millioner kufferter eller tasker, som ikke blev leveret på bagagebåndet til tiden. Det tal var i øvrigt i 2007 lige knap 45 millioner.

De amerikanske flyselskaber har beregnet, at godt 95 pct. af den mistede bagage når frem til deres ejere inden for tre dage, og halvdelen af det resterende bliver fundet og leveret inden for de følgende tre måneder.

Overføres det til tal, er det "bare" 650.000 stykker flybagage, som hvert år forsvinder helt.
Til sammenligning var der i 2012 knapt 3 milliarder passagerer på verdensplan.

Femtebedst i verden
Af den pulje er det kun et fåtal, der ender i København. Københavns Lufthavn blev kåret som verdens femte bedste til "bagage delivery", da SkyTrax World Airport Awards 2013 blev uddelt. Nummer et er Zürich fulgt af Beijing, Tokyo og Seoul (Incheon).

Det er flyselskaberne, og de handlingsselskaber, de samarbejder med, der tager vare på flybagagen og får efterlyst bagage eller eftersendt bagage, der er kommer med et forkert fly.

Med bagagemærker går det let. Først hvis bagagemærket med stregkoden er mistet og bagagen heller ikke er forsynet med ejerens navn og adresse, melder problemerne sig.

"Da har vi en fast procedure," oplyser pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen.

"Den navnløse bagage opbevarer vi i kuffertmodtagelsen i fem dage. Har ejeren ikke meldt sig, flytter vi bagagen på et lager, hvor den står i tre måneder. Hvis der i den periode heller ikke er nogen, der har efterlyst bagagen, sender vi den videre til politiets hittegodskontor," fortæller hun.

Effekter indleveret til politiets hittegodskontor bliver efter en periode enten destrueret eller, hvis de har værdi, solgt på auktion.

I USA har en forretningsmand specialiseret sig i at opkøbe ejerløse kufferter og sælge indholdet fra stormagasinet "Unclaimed Baggage Center" i Alabama.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.