B-tinget

Mindre alkohol og mere samfund

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S)

Den danske alkoholkultur er våd. Selvom langt de fleste af os danskere vil mene, at vi ”drikker med måde”, så er virkeligheden en anden. Den seneste opgørelse viser, at vi danskere i gennemsnit drikker 2 genstande om dagen hele året rundt, og at omkring 20 dødsfald i døgnet kan relateres til alkohol (http://www.hope.dk/alkohol/fakta/). Mon ikke alkoholindustrien sammen med den danske kultur om ikke at diskutere skyggesiderne af et stort alkoholforbrug bærer en del af skylden for denne statistik?

Kommunerne har ansvaret for at forebygge sygdom og ulykker i Danmark. Men mens de med stor iver har kastet sig over initiativer, der omhandler kost, rygning og motion, så er der ikke sket meget på alkoholområdet. Kun halvdelen har en egentlig strategi eller politik til eksempelvis at tage stilling til, om beværtninger skal kunne holde åbent til kl. 5 om morgenen, eller om der først må sælges alkohol i sportshallerne efter kl. 18.

I kommunerne skilter man heller ikke med de rettigheder, vi som borgere har til at få behandling for alkoholafhængighed. På de fleste kommunale hjemmesider kræver det 5-7 klik at finde frem til behandlingstilbud, og typisk er det under overskriften ”misbrug”, hvilket får de fleste weekend-alkoholikere med fast job og familie (endnu) til at trække følehornene til sig.

De manglende initiativer skal ses i sammenhæng med firmaer som eksempelvis Cults aggressive markedsføring af alkohol overfor unge i byens festmiljøer med silikonebryst-konkurrencer, reklame-tatoveringer, Facebook-sider, og fest-piger, der drager rundt i festmiljøerne og skaber ”god stemning”. Eller Carlsberg, der med et sponsorat af FC København formåede at få sit brand ind på de danske folkeskoler.

Mens det danske Alkoholreklamenævn har været forholdsvis liberale overfor reklamer med en ”ung stemning”, så dumpede et testpanel de samme reklamer med et brag i 2011. (http://www.magasinet-rus.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=392:unge-uenige-med-alkoholreklamenaevnet&catid=109:markedsforing&Itemid=213)

Så selvom fokus ofte er på os Christiansborg-politikere, når debatten om danske unges våde alkoholkultur er til debat, så vil det – helt uden lovgivning – faktisk være muligt for både kommuner og alkoholindustri at bidrage med en ret stor indsats allerede nu. Og det vil helt sikkert kunne betale sig for kommunerne.

Dansk Sundhedsinstitut beregnede i 2012, at udgifterne for en gennemsnitlig kommune på 50.000 borgere til behandling af og opfølgning på borgere – og deres børn, der drikker voldsomt og er afhængige af alkohol – lå på omkring 70 mio. kr. om året. Og så har vi altså ikke engang medtaget udgifterne til politi og domstole, arbejdet med at rydde op efter trafikulykker, samt mægling, skilsmisser og andet, der ofte kommer i kølvandet på den alkoholkultur, som vi har i Danmark. http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Alkohol/KommOmkostn.pdf

Industrien er næppe interesseret i et dårligt image. Så hvad med om de selv tog initiativ til et bredere sammensat Alkoholreklamenævn og kom med et udspil til en anden håndhævelse af reglerne?

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.