Forskere efterlyser tiltag mod trængsel

En stribe trafikforskere kommer nu regeringen til undsætning midt i den ophedede debat om betalingsringen i København. Der er behov for at gøre noget ved trængslen, mener de.

Syv ud af otte trafikforskere, som har deltaget i en rundspørge foretaget af Berlingske Research, siger, at der er behov for at nedbringe mængden af lastbil- og biltrafik i hovedstaden. Arkivfoto: Mads Nissen
Syv ud af otte trafikforskere, som har deltaget i en rundspørge foretaget af Berlingske Research, siger, at der er behov for at nedbringe mængden af lastbil- og biltrafik i hovedstaden. Arkivfoto: Mads Nissen

Venstre afviser fortsat at gøre mere ved trængselsproblemerne i København, selv om en række trafikforskere nu peger på, at der er problemer med mængden af trafik i hovedstaden.

Syv ud af otte trafikforskere, som har taget stilling i en rundspørge foretaget af Berlingske Research, siger, at der er behov for at nedbringe mængden af lastbil- og biltrafik i hovedstaden.

»Infrastrukturkommissionen lavede en trafikfremskrivning, hvor trafikken ventedes at stige med 70 procent i Danmark frem til 2030. Det, tror jeg, er en smule overdrevet, for hvis trængslen fortsætter med at stige, bliver det mindre attraktivt at tage bilen, og så vælger folk andre transportmidler. Men der er et trængselsproblem i København,« fastslår professor i byplanlægning på Aalborg Universitet, Petter Næss.

Han bakkes op af Per Homann Jespersen, der er lektor og trafikforsker på Roskilde Universitet:

»Hvis vi satser på fortsat nulvækst i økonomien, så behøver vi heller ikke gøre noget, men vi regner da med, at der kommer gang i økonomien, og på den måde er det rettidig omhu at etablere en betalingsring,« siger han.

GPS-løsning er vejen frem

Forskerne er dog ikke udelt begejstrede for betalingsringen. Kun fire ud af ti mener, at den bør indføres, mens seks er imod. Derudover mener seks ud af ti forskere, at planerne om en betalingsring bør erstattes af en GPS-baseret betalingsløsning, når teknologien er på plads.

»Jeg mener, at det vil være bedre med et GPS-baseret system, som er mere fintmasket, og hvor man betaler mere for at køre i Indre By end i forstæderne,« siger Petter Næss.

Det er uvist, hvornår teknologien til en GPS-løsning er på plads. Lektor Per Homann Jespersen vurderer dog, at der kan gå fem til syv år endnu.

I Venstre vil man hverken lægge sig fast på en fremtidig GPS-løsning eller betalingsring, selv om forskerne peger på, at der er et behov.

»Vores svar er, at der faktisk er foretaget massive investeringer igennem de seneste ti år. Der kommer en letbane ude ved Ring 3, og der er metro- og motorvejsudvidelser på vej. Skal vi ikke vente på, at de der milliardinvesteringer begynder at virke, inden vi begynder at hive flere penge op ad folks lommer?« spørger Venstres Martin Geertsen.

I kritiserer regeringen voldsomt for betalingsringen uden selv at have en løsning på trængselsproblemerne. Er det ikke for nemt at være i opposition på den måde?

»Jeg er ikke komiske Ali. Jeg kan godt se, at der er trængsel i København. Min pointe er bare, at der ikke er trængsel af en karakter, som berettiger til, at man hiver 11.000 kr. op ad folks lommer om året,« siger Martin Geertsen.

I SF tager man sig til hovedet over det svar.

»Det er lidt skræmmende, at vi har et parti, der bare overlader det hele til os andre. De skylder at komme med nogle bud på, hvordan, de mener, at problemerne kan løses,« siger trafikordfører, Anne Baastrup.

»Det her er bare ét af mange områder, hvor Venstre har sat sig over i et hjørne og sagt, at de ikke vil komme med nogen som helst løsningsforslag.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.