DF vil have jernbaneforbindelse til Legoland

Dansk Folkeparti vil have en jernbaneforbindelse til Billund med i forhandlingerne om regeringens togfond. Transportministeren er positiv.

Legoland og lufthavnen i Billund kan i fremtiden blive en del af det danske jernbanenet, skriver Politiken.

Det er et helt centralt krav for Dansk Folkeparti i forbindelse med forhandlingerne om de mange togmilliarder, der skal fordeles i forhandlingerne om den nye togfond.

Partiets transportordfører Kim Christiansen (DF) havde fredag frist til at sende partiets ønskeseddel til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), der onsdag i næste uge indleder forhandlingerne om togfonden.

Dansk Folkeparti ønsker dels en opgradering af de regionale baner uden for hovednettet, dels ønsker det at etablere en ny jernbane til Billund.

»Vi ønsker banebetjening til Billund. Det kunne enten være en bane fra Jelling eller en letbane fra Vejle. Jeg tror, flest vil få gavn af, at man kan skifte i Jelling og så køre til lufthavnen i Billund eller helt til Legoland. Vi får mange til at stille bilen, når de skal til lufthavnen i Billund. Det er jo et parkeringshelvede i både lufthavnen og Legoland«, siger Kim Christiansen, der oplyser, at en jernbaneforbindelse ifølge regeringens beregninger koster mellem 800 millioner kroner og 1,2 milliarder alt efter løsningsmodel, hvor letbaneløsningen fra Vejle er den dyreste løsning.

Regeringens hovedfokus i forhandlingerne om den 28 milliarder store togfond er at gennemføre den såkaldte timemodel, der skal reducere rejsetiden mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg til en time mellem byerne to og to.

Den 4,3 milliarder dyre jernbanebro over Vejle Fjord har hidtil været den største knast og mødt lokal modstand, og Dansk Folkeparti har været yderst skeptisk over for broforbindelsen, der ifølge Transportministeriet er nødvendig for at realisere timemodellen.

Beslutningen om en Vejlefjordbro bør udskydes i nogle år, til de sidste fem af togfondmilliarderne skal udmøntes, mener Kim Christensen, men helt afvisende er han ikke.

»Vi vil gerne være med til at sætte lidt penge af til forprojektering af en bro, så man ikke kommer på bagkant tidsmæssigt. Det kan godt være, at man skal starte allerede i 2020 eller 2022 med at kigge på VVM-redegørelse og så videre i forhold til sådan en bro. Vi afviser det ikke, men vi mener ikke, at behovet er der her og nu for at starte sådan et dyrt broprojekt«.

Transportminister Pia Olsen Dyhr er ikke afvisende over for en jernbaneforbindelse til Legoland.

»Regeringens indgang til togfond.dk er at få timemodellen vedtaget. Der ligger ikke en stikbane til Billund. Men jeg har hørt budskabet fra Dansk Folkeparti, jeg ser med interesse på det, og jeg kommer til at tage positivt imod det i forhandlingerne,« siger hun til Politiken.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.