»Jeg når aldrig at tænke på det som sex«

Denice Klarskov har medvirket i over 200 pornofilm. Hun gider ikke branchens klamme typer – og så har hun aldrig forstået klovneporno.

»Vi flirter seksuelt på et filmset, men aldrig med følelser. Det er ligesom julefrokostsex: Bagefter er begge parter klar over, at det var sex og intet andet«
»Vi flirter seksuelt på et filmset, men aldrig med følelser. Det er ligesom julefrokostsex: Bagefter er begge parter klar over, at det var sex og intet andet«

Denice Klarskov ligger nøgen i solariet og prøver på at slappe af. Hun har jo låst døren til det lille aflukke efter at have sagt til ham, der lige har puttet en tyver i solautomaten for hende, at hun bare ikke kunne gå med til det, han havde planlagt.

Se flere billeder fra interviewet i galleriet til højre

Hun er 18 år og ret ny i pornobranchen, så tanken om at lave pornofilm i noget så trafikeret som et solcenter, var simpelthen for voldsom. Manden havde mukket, at når han nu havde betalt tyveren, kunne hun lige så godt ta’ resten af den sol.

Så dér ligger hun og bliver dybt chokeret, da han pludselig står ved siden af hende. Han må have fikset låsen. Han vifter surt med en 500-kroneseddel: Når hun nu ikke vil lave pornofilm, kan hun vel lige »ordne« ham?

Læs også:
Nøgenfoto for begyndere

Sådan var der på 'Ugens Rapport'
Dita von Teese: Skamløs stripper eller designerdarling?
Nøgen på den lækre måde

»Når jeg tænker tilbage, kommer jeg næsten til at tude. Han havde fyldt mig med løgn om agenter, kontrakter og muligheder. Intet af det eksisterede. Han tjente bare penge på mig, og i det øjeblik gik det endelig op for mig, hvor snotdum jeg havde været gennem fire måneder. Så sagde jeg: »Du kan rende mig, jeg skal love dig for, at jeg skal få ændret branchen, så mænd som du ikke kan udnytte piger som mig.« Da jeg kom til USA og så, at mange pornomodeller havde deres eget, fandt jeg ud af, hvordan jeg kunne gøre det samme.«

Fem år og 200-nogle-og-20 pornofilm senere: 23-årige Denice Klarskov er som den første danske pornomodel blevet varemærkeregistreret. Hun har sin egen pornohjemmeside, sit eget produktionsselskab, agenturet DK Talents for pornomodeller, »der vil noget seriøst« i branchen og et stort site, hvor Hr. og Fru Danmark kan tjene penge på at lave webcam-sex.

Hun har været konsulent på teaterstykket »Pornotopia«, har været med i adskillige tv-programmer, senest »Danmark ifølge Bubber«, og går gerne i tv-debat-clinch med Pornofrit Miljø, fordi hun mener, at porno er så integreret en del af danskernes forbrugsmønster, at det er absurd at ville fjerne det fra det offentlige rum.

Denice Klarskov har skabt sig succes i en branche, som Normaldanmark forbinder med menneskelig fiasko i Paralleldanmark.

På Sydsjælland har hun og kæresten, der sanktionerer hendes valg af job, købt en gammel champignonfarm. I de store haller, hvor der før voksede svampe i flok, vil hun indrette film- og fotostudier, for de fleste større studier herhjemme siger nej tak til at lægge hus til pornofilmoptagelser. Denice Klarskov har en mission: Porno skal laves under ordentlige forhold af registrerede firmaer, der betaler lønninger og moms.

»Moralsk forsvarligt, så det ikke bliver usselt, klamt og frastødende. I branchen kæmper vi med rygtet om den. Blandt andet derfor er det svært at låne eksisterende studier, derfor bliver modellerne underbetalt og snydt for deres copyright, derfor gider politiet ikke tage mine sager om piratkopiering, derfor diskriminerer PBS mig, når jeg skal have betalingsløsninger. Det bunder i, at den hårde kerne i branchen tjener penge på ting, den ikke skulle tjene penge på. Nogen i den danske pornobranche samarbejder for eksempel med amerikanerne om deres ekstreme ting, fordi markedet for ekstrem-sex er meget større i USA end herhjemme. I Danmark er stort set ALT bortset fra børnesex lovligt. Så for eksempel amerikanerne har deres dyresex-sites og det, der er værre, liggende på servere i Danmark. Det skal da laves om!«

Pornobranchens fagforening?

»Hvorfor ikke? Vi mangler i den grad styr på tingene og faste regler. Jeg har lige forsøgt at hjælpe en pige, som var blevet lovet guld og grønne skove i USA af en mand – hun skulle bare lave en film først. Hun fik 1.000 kroner for at ligge og knalde med fire af hans venner i ti timer i en lejet lejlighed i Næstved! Pigerne hopper på den slags. De tror, at det er den rigtige pornobranche, det er svært at gennemskue, fordi det hele foregår så skjult. Og mange af de piger, der kommer ind i pornobranchen, kender ikke deres eget værd, det er en af de første grunde til, at de overhovedet havner her. En seriøs model siger ikke bare ja til et job for at tjene til den næste fine taske. En seriøs model gør det for arbejdets skyld. For at få noget livsmæssig erfaring. Blive klogere. Udvikle sig.«

Kan man blive klogere af at lave pornofilm?

»Det synes jeg bestemt! Især hvis man gør, som jeg har gjort. Hvor man ikke bare sætter sig selv til salg, men har en plan for fremtiden. Og selv gør tingene.«

Så hun storgriner, da vi snakker om hendes »forhold« til finansmanden Klaus Riskær Pedersen, som angiveligt skulle hjælpe hende med hendes pornobusiness. Se & Hør har bragt historien til torvs:

»Det passer ikke en skid. Jeg har kendt Klaus Riskær i fire år. Jeg mødte ham gennem nogle gode venner, og vi havde bare nogle enormt gode samtaler om forretning og parforhold og alt muligt andet. Jeg har IKKE været i seng med Klaus Riskær, og han hjælper mig IKKE med min pornoforretning. Men jeg får personlige og mentale råd af ham. Selv om han har gjort nogle lidt lumske ting, er han et utrolig intelligent menneske. Jeg har ikke så mange venner på min egen alder. Jeg har ikke noget at tale med dem om. For at sige det direkte synes jeg, de er røvkedelige. Jeg er bedre til en kop kaffe og en P1-debat.«

Se lige på hende: Tyndere end tynd. Kønne, mørke øjne. C-skåls bryster. Hendes egne? Bingo! Ligefrem no-nonsense udstråling. Naboens-datter-farvet hår. Sylehøje, sorte støvletter med krom-spænder. Lidt til den kinky side. Hvis jeg var hendes mor, ville jeg have sagt, at hun skulle tage noget varmere tøj på end den tynde taljekorte skindjakke: »Det er lige til en underlivsbetændelse, Denice!«

Men jeg er ikke hendes mor, og den kvinde, der er, har vist aldrig haft overskud til at sige den slags. Historien om Denice Klarskov er også historien om ikke rigtig at høre til nogen steder i barndommen. Efter forældrenes skilsmisse boede hun hos sin far, men da han fik en kæreste med tre små børn, flyttede Denice hjem til sin mor, der alligevel ikke magtede mere end de to børn, der allerede boede hos hende, så Denice flyttede videre på kostskole som 12-årig – alle de andre elever var 16 år.

»Det passede bare virkelig dårligt ind i mit liv, at min far fandt den kæreste. Jeg kunne absolut ikke med hende. Det gik heller ikke hos min mor, så det endte med, at kommunen fandt en kostskole. Det var ikke lige mig. Jeg blev lidt af en ballademager. Fra jeg var 11, til jeg var 16, havde jeg fem ekstreme år. Det var virkelig heldigt, at jeg mødte min kæreste. Ellers havde jeg været tabt på gulvet.«

Hvorfor?

»Fordi der ikke rigtig var noget sted til mig i vores samfund, hvor jeg kunne få lov til at være mig selv. Jeg manglede nogen, der forstod mig og brugte tid på mig. Måske en konsekvens af, at mine søskende stadig boede hjemme hos vores mor, og jeg boede på kostskolen helt alene. På en eller anden måde har jeg følt mig forkastet. Smidt væk.

Min mor har haft et hårdt liv, og jeg har måske følt, at hun mente, det var min skyld, at hun ikke kunne klare mere. Hvis jeg nu tog på kostskole, så forsvandt problemerne nok. Det gjorde de jo ikke. Men det gør stadig ondt. Jeg bliver ked af at tænke på, hvordan jeg som barn har tænkt dårligt om mig selv. Jeg er en ret voksen 23-årig, og det er min barndoms skyld. Jeg var nødt til at sørge for mig selv, for jeg havde ingen far eller mor, der kunne stille op for mig. Jeg havde ikke noget andet valg end at blive voksen.«

16 år gammel fik Denice Klarskov job som piccoline hos Aller. Mens hun arbejdede der, fik hun taget billeder som ugens Se & Hør-pige. Det var så sjovt, at hun spurgte fotografen, om de skulle lave billeder til bladets Miss Solskin-konkurrence. Billederne bragte hende til Miss Solskin finalen på Cuba. Undervejs fik hun taget flere nøgenbilleder.

»Jeg opdagede, at hver gang, jeg var blevet nøgen, så var det som om, jeg først lige var startet. Mange af de andre piger havde det skidt med at tage bh’en og trusserne af. Det var det første, jeg gjorde. Så stod jeg der: Hvad skal vi nu?«

Se flere billeder fra interviewet i galleriet til højre

Havde du været hurtig til det med drengene?

»Ja. Jeg var den der 10-12-årige pige, der fik bryster allerførst og udmærket godt vidste det. Jeg var meget ung »første gang«. 12 år. Det var lidt skæbnen. Et eller andet sted HAR man sgu ikke et valg, når man er 12 år og bor på kostskole sammen med en masse 16-årige. Så er man nødt til selv at være 16 år.«

Kæresten mødte hun tilfældigt til en fest, som hendes søster hev hende med til.

Læs også:
Sådan var der på 'Ugens Rapport'
Dita von Teese: Skamløs stripper eller designerdarling?
Nøgen på den lækre måde
Nøgenfoto for begyndere

»Han åbnede døren og var fantastisk. Jeg var forelsket. I en computertekniker. Jeg kunne se de følelser, han rummede. Gennem ham kunne jeg lære mig selv at kende. Der var fornuft og energi at hente der.«

Hvad sagde han til, at du begyndte at lave pornofilm?

»Vi havde snakket om det længe. Vi var allerede kærester, da jeg lavede billederne til Se & Hør. Siden begyndte jeg at strippe. Det er lovligt i Danmark, fra man er 16 år, hvilket er fuldstændig psykopatisk.«

At strippe var det kedeligste job, hun nogensinde havde haft. Hun var heller ikke ligefrem god til det. Et stripshow varer typisk ni minutter, men når de første tre minutter var gået, var hun allerede splitternøgen. Så meget for spændingskurver…

»Jeg kunne åbenbart ikke finde ud af at beholde mit tøj på, fik igen den der fornemmelse af, at det hele først skulle til at begynde, når jeg havde fået tøjet af. Jeg vidste ikke, hvad der ellers var af muligheder i sexindustrien, men jeg vidste, at jeg hverken skulle være escortpige eller bordelpige. Det var frastødende. Som bordelpige har man ALLE slags mænd. Bare tanken om at lade så mange mænd røre mig og få et stykke af mig… Al respekt for dem, der vælger det, men den lykkelige bordelpige tror jeg ikke helt på. Den lykkelige escortpige tror jeg i højere grad på, fordi hun selv står for sin forretning og lægger røret på, hvis en kunde lyder for klam. Men bordelpigerne har måske fem-seks kunder om dagen. Der alle sammen rører ved dem, sveder på dem, kommer i deres kondom... Ingen kan blive lykkelig af at dele et kælderrum med tre andre piger og tage imod alle slags mænd for 600 kroner i timen. Der skulle fandeme ikke sidde en eller anden 21-årig med kunstige negle og plasticpatter og booke MIG ud.«

Men du tror på den lykkelige pornomodel?

»Jeg er lykkelig i mit arbejde, jeg er glad! De mænd, der ser mig i porno, har jo ikke intim kontakt med mig. Der er en kæmpe forskel. Jeg behøver ikke konfronteres med, hvem der ser mig, eller hvordan de ser ud, når de gør det, eller hvor meget de sveder.«

Du har da sex med mænd på optagelserne?

»Jamen, det er modeller som jeg! Det er deres arbejde. Selv om jeg har været med i mere end 200 film, har jeg måske haft sex med i alt 25 forskellige i de film. Mennesker som bliver testet regelmæssigt for sygdomme og ser godt ud. I virkeligheden har jeg nok været sammen med færre mænd, end en almindelig pige i det københavnske byliv har.«

Hvad sker der i dit hoved under en filmoptagelse?

»Ikke så meget. Det bliver IKKE overskriften, vel? Ha ha. Der er en kæmpe forskel på at lave pornofilm og gå i seng med min kæreste. Jeg vil faktisk sige, at det ikke kan sammenlignes. Når jeg har sex på arbejdet, så tænker jeg ikke: »Nu skal jeg have elskov.« Det ER mit arbejde. Jeg ved, jeg skal nå de og de stillinger, jeg har fra 13-15 til at nå det hele, jeg ved, der er et fotoshot og noget make-up, der skal lægges, og jeg skal have vasket mine dildoer, og det hele er timet og tilrettelagt. Jeg når aldrig at tænke på det som sex. Nej, nu skal jeg på arbejde, nu skal jeg lige gøre »den« våd, så vi kan komme i gang. Derhjemme… sker det, hvis det sker, og så sker det af kærlighed. Jeg har ikke mine inderste følelser med, når jeg laver pornofilm. Det er en opgave, som skal udføres så realistisk og naturligt som muligt.«

Får du noget ud af det?

»Jeg kan godt få orgasme. Seksuel orgasme. Man er ude på et skråplan, hvis man sammenblander seksuelle og følelsesmæssige orgasmer. Når jeg har sex med min kæreste, så ved han godt, at jeg ikke er på arbejde. Han er klar over, at det, jeg viser ham og gør for ham, ikke er noget, jeg giver til alle. Når jeg arbejder på en pornoscene, sender jeg ingen følelser til den mandlige model og omvendt, så der bliver aldrig andet at spille på end det seksuelle. Vi flirter seksuelt på et filmset, men aldrig med følelser. Det er ligesom julefrokostsex: Bagefter er begge parter klar over, at det var sex og intet andet.«

Sex er ikke bare sex. Sex er også kultur. Og kulturforskelle. Denice Klarskov har, om man så må sige, mærket kulturforskellene på egen krop, når hun har lavet pornofilm i USA, Japan og mange steder i Europa.

Er du nogensinde blevet budt roller, du ikke brød dig om?

»Jeg er typen, der spørger meget ind til tingene. Vil gerne have detaljer, før jeg siger ja. Så jeg har jævnligt sagt nej.«

For eksempel var amerikansk clownporn – klovneporno – simpelthen for mærkeligt. Denice Klarskov ville ikke være en af de nøgne kvinder, der med balloner spændt i et bælte om livet skulle spæne rundt ude i en skov efter en rødnæset klovn i fuldt klovneornat. Men hun spiller jævnligt med i amerikansk skolepigeporno, hvor hun bliver udstyret med lyserøde kinder og lige så lyserøde elastikker i rottehalerne.

»Jeg plejer at gå ud på toilettet før optagelserne og gnide sminken af kinderne med toiletpapir og skifte hårelastikkerne til sorte og håbe, de ikke opdager noget på filmsettet. I engelsk skolepigeporno bliver jeg trods alt sminket som det, jeg er: Voksen.«

Traditionel japansk porno er også i en liga for sig:

Læs videre på næste side

»Det er meget underligt at blive spanket iført en kæmpestor flot kimono. Surrealistisk. Jeg forstår ikke, hvordan folk kan tænde på det. Men det var sjovt at lave det og spændende at møde japanerne. Når man skal lave porno med folk, er man nødt til at etablere en form for kemi med dem inden. På den måde lærer man også utrolig meget om et lands seksuelle grænser.«

Se flere billeder fra interviewet i galleriet til højre

»For eksempel må japanerne godt vise anus i pornoblade, men de må ikke vise vagina, det er ligesom ikke respektabelt. Det var meget vigtigt for dem. De var dybt rystet over Danmarks åbenhed. Men når det kommer til stykket, er Danmark egentlig ikke så åbent. For når man tænker på, hvor ekstremt mange penge, der bliver brugt på porno i Danmark, er det utroligt, at kun ti procent af befolkningen vil indrømme, at de ser porno. De ti procent har slet ikke alle de penge, der bliver brugt!«

Hun bliver tit genkendt på gaden. Kan tydeligt se på fremmede mænds reaktioner, at de har haft hende liggende derhjemme – på dvd.

»Men det er kvinderne, der kommer hen og siger, at deres kærester ser film med mig. De virker fedt nok ikke generet af det. De kan nok se, jeg ikke bare er en dum papkasse med lyst hår. Ikke bare er et tilgængeligt objekt, deres kæreste kan have magt over. At jeg rent faktisk bare er seksuel, og det er frækt. Pigerne har også selv nemmere ved selv at se film med mig, fordi jeg ligner dem mere, end mange andre pornostjerner gør. Jeg vil ikke være en oppustelig lolitadukke. Det er ikke sexet. Det er ærgerligt, at det ligesom er blevet måden, man er porno-stjerne på.«

Har du mere sexdrive end andre kvinder?

»Nej, jeg er bare villig til at indrømme, at jeg HAR sexdrive. Måske er mange kvinders problem, at de ikke tør være ærlige over for sig selv. Det stammer fra dengang, kvinden gik hjemme, og manden gik på arbejde. Han bestemte. Kvinder har ikke fundet ud af, at de er ligeværdige, også når det kommer til sex. De tør ikke stå ved det, de har lyst til, så manden bestemmer ligesom hvornår og hvordan. Vi har et forkert syn på, hvad kvinder skal være for at være rigtige kvinder. Hvis mænd ikke får, hvad de har brug for derhjemme, går de ned og køber det et andet sted. Jeg savner, at kvinder har samme mentalitet.

Jeg er ikke bange for at tale med min kæreste om, hvad jeg har brug for. Ligesom det er vigtigt, at han fortæller mig, hvad han har brug for. Vi lever i et åbent forhold. Jeg må sådan set godt gå i byen og tage en med hjem og fortælle min kæreste om det dagen efter. Det må han også, hvis han har lyst. For vi ved begge to, hvad den anden kan lide og ikke lide seksuelt, og hvis han har en lyst, som jeg ikke har, kan det ikke være rigtigt, at jeg skal bøje mig og gøre, hvad han vil – så må han gå ud et sted, hvor han kan få den lyst dækket. Det er ikke mit ansvar. Og det ødelægger ikke noget mellem os. Det gør faktisk vores forhold stærkere, for vi bruger ikke tid eller energi på at være irriterede over, at vi ikke kan få eller ikke vil give et eller andet. Det giver os mulighed for at være mere ærlige over for hinanden. Og nyde det, vi faktisk HAR sammen, når vi gør ting, som vi begge to kan lide. Jeg tror det er sundt.«

Hjemme i Sydsjælland prøver Denice Klarskov og kæresten jævnligt nye sider af deres seksualitet af, hvis de begge føler sig sikre på det, de kaster sig ud i.

»Der er klart ekstreme ting, jeg ikke vil gøre, men måske i en mildere udgave, ikke? Jeg har ikke lyst til at klæde mig ud i store latexdragter og hænge ned fra en krog i loftet i soveværelset. Jeg er mere til at nusse på et hyggeligt sengetæppe. Men skal det til i en film, så tager jeg da latexdragt på. Det er vildt ubehageligt, man SVEDER sådan, det er en forfærdelig klaustrofobisk fornemmelse.«

Hvorfor har du klaret dig i pornobranchen?

»På grund af min kæreste. Fordi jeg havde et bagland.«

Kæresten har været med hele vejen, og det har uforklarligt nok fungeret fint. For fem år siden flyttede de til Sydsjælland sammen med hans mor. Det er for alvor blevet Kleenex-tid, da Denice fortæller om den svigermor, der på mange måder blev den mor, hun aldrig rigtig har haft. Svigermoderen døde for nylig.

»Jeg elskede min svigermor. Det BEDSTE menneske, jeg nogensinde har mødt. Det var som om, det var meningen, at jeg skulle have hende i mit liv på det tidspunkt. Jeg havde brug for en, der kunne give mig tid og mulighed for at være mig selv, lige meget hvilke beslutninger jeg tog. Hun hjalp. Hun fik mig til at holde fast i min intention om at få ryddet op i branchen. Det var bare et utroligt vigtigt møde i mit liv, og jeg glemmer det aldrig. Måske er hun en af grundene til, at det er muligt for mig at tro på de ting, som jeg fortæller mig selv, at jeg skal. Et eller andet sted tror jeg faktisk, at hendes død gør mig mere ked af det end at tænke på hele min barndom.«

Hvad siger din egen familie i dag?

»Jeg kommer fra en familie, som ikke engang kan overskue sig selv. Jeg har været overladt til mig selv, og jeg tror, at mine forældre ved, at når de gav op, da jeg var 12 år, må det være op til mig selv at bestemme, hvad jeg vil med mit liv. Hvis jeg skulle være mor og far for mig selv som 12-årig, skal jeg det også nu. De skulle have været der dengang. Jeg behøver ikke gøre nogen tilfredse, for der har ikke været nogen, der havde behov for at gøre mig tilfreds. Så jeg gør, hvad jeg har lyst til. Men jeg tror, min familie sætter pris på min åbenhed, og jeg tror, at de er glade for, at jeg har valgt at lave porno på min egen måde, hvor jeg forsøger at få skabt noget respekt for branchen. Så jeg ikke bare bliver en af de her piger, der kommer igennem filtret i pornobranchen og kommer ud som støv på den anden side.«

Børn?

»Ikke mens jeg er i jobbet. Men bagefter. I forhold til min egen barndom: Jeg er nødt til at bevise, at det godt kan lade sig gøre at gøre det ordentligt. Men det afhænger af min karriere. Hvis jeg pludselig bliver et stort branded pornonavn på verdensplan, er det ikke fair at få børn. Men hvis jeg en dag i fremtiden synes, at jeg kan være det bekendt, så vil jeg gerne. Der går heller ikke voldsomt lang tid, før jeg holder helt op som pornomodel. Jeg har en vis – sidste salgsdato.«

Læs også:
Sådan var der på 'Ugens Rapport'
Dita von Teese: Skamløs stripper eller designerdarling?
Nøgen på den lækre måde
Nøgenfoto for begyndere

Helt ærligt: hvorfor har du ikke taget en uddannelse i stedet?

»Det ærgrer jeg mig også over. Jeg kunne nok være nået meget længere i mit liv, hvis jeg havde læst videre. Jeg overvejede det. Min kæreste sagde: »Du har kun chancen i pornobranchen nu, det har du ikke som 30-årig, men til den tid kan du stadig tage en uddannelse.«

Så valgte jeg at tage chancen. Jeg har en hemmelig drøm om at blive fotojournalist, og jeg skal nok også blive det en dag, hvis jeg får tiden og energien. Men jeg har også opnået noget, jeg aldrig havde troet muligt: Folk er begyndt at lytte. Og pornobranchen danner mig sgu.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.