Fem nytårsforsæt: Sådan mindsker du stress i 2014

Giv din hjerne fri, træk noget frisk luft og insistér på arbejdsro. Det er nogle af de ting, du skal gøre for at få et godt og stressfrit nyt år, råder konsulenter, som står bag fem nytårsforsæt, til at hjælpe dig godt i gang med 2014.

Bruger du også nytåret som en milepæl til at få gjort noget ved det, der ikke er helt optimalt, så får du her fem råd til at mindske stress i 2014.
Bruger du også nytåret som en milepæl til at få gjort noget ved det, der ikke er helt optimalt, så får du her fem råd til at mindske stress i 2014.

Efter en travl jul med gaveindkøb, julefrokoster, familiebesøg og til sidst en nytårsfest med masser af champagne og letfordærvelige nytårsforsæt, kan det være nødvendigt at stresset af. Få kigget indad. Og måske få lavet nogle nytårsforsæt, som er til at overholde, og som kan give dig pusterum.

For lige efter juleferien starter ikke bare et nyt år, men et nyt arbejdsår. 35.000 danskere er sygemeldt på grund af stress hver dag ifølge Stressforeningen, 500.000 danskere føler sig udbrændt på jobbet, og 1400 danskere dør hvert år af stress. Derfor har Louise Herbert og Berit Faber medlemmer af Stresstænketanken og indehavere af konsulentvirksomheden Herbert & Faber lavet fem nytårsforsætter til at komme godt og stressfrit ind i 2014.

»Der bliver snakket meget om, at danskerne er stressede, men de råd, der kommer, er ofte meget store og generelle. Vi ville gerne tage det ned på jorden og ud i det praktiske liv,« forklarer Louise Herbert som også er uddannet skuespiller og psykoterapeut.

Kort refereret handler det om arbejdsro, pauser, luft, lys og at lære sin egen grænse mellem travlhed og stress at kende. Louise Herbert og coach Berit Faber lægger vægt på, at rådene kan tilpasses den enkelte. På den måde er de nemmere at overholde. Og nytårsforsæt virker kun, hvis de bliver overholdt.

»Man skal passe på forsætterne ikke bliver for store. Man skal lave sig nogle delmål i sit eget tempo og være realistisk. Det giver også stress ikke at lykkes,« siger Louise Herbert og Berit Faber tilføjer:

»Nytåret er en pause og en markering af en ny cyklus. Det får os til at tænke os om og giver mulighed for at se på, hvilke redskaber vi har til at gøre vores liv bedre.«

Derfor mener de ikke, det er nogen dum idé at bruge nytåret til at revurdere ens liv. Louise Herbert råder en til at se på, hvad der gør en godt, og hvilke dårlige vaner man kan skære væk.

»Nytåret er en milepæl, så lad os bruge den til noget. Lad os tage det alvorligt, at det er et nyt år, vi tager hul på.«

De fem råd er:

1. Arbejdsro
Insister på, at der er perioder i løbet at dagen, som er fri for forstyrrelser - ingen mail og telefoner. Sæt et skilt på dit skrivebord, hvor der står »Jeg kan træffes igen om 1 en time«.

2. Feed your brain
Ved at spise bestemte fødevarer kan du hjælpe din hjerne med at producere lykkehormonet serotonin. For eksempel bananer og jordnødder, som indeholder aminosyren, tryptofan. Den omdannes til serotonin, som hjælper hjernen med at slappe af.

3. Balance your brain
Der skal være balance mellem hjernehalvdelene, og derfor skal du give dig selv hjernefri, som de gamle zenmestre gjorde gennem praktisk arbejde. Find ud af, hvilket praktisk arbejde eller kropslig aktivitet, der giver dig fri - Bygge, bage eller måske soduku?

4. Ventilate your brain
I den mørke vintertid savner vi luft og lys. Sørg for at komme uden for én gang dagligt i de lyse timer. Tag mødet med udenfor - eventuelt til et Walk and Talk møde.

5. Øv dig i at mærke efter: Lær at læse dit stressbarometer
Tjek dit stressbarometer en gang om ugen: Tænk på opgaverne foran dig. Både de private og de arbejdsrelaterede. Når du mærker efter, hvordan det føles i din krop at tænke på opgaven, får du kontakt til din krops signaler og ikke kun kontakt til, hvad dit hoved tænker om dit travlheds- eller stressniveau.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.