»Google skulle være blevet i Kina«

Det er den kinesiske internetbruger, som er den store taber i sagen om Google. For amerikanerne burde være blevet i Kina, siger kritiker.

Googles hovedkontor i Beijing, belagt med blomster.
Googles hovedkontor i Beijing, belagt med blomster.
BEIJING: Kineserne har delte meninger om Google. Nogle mener, at Google har kæmpet for ytringsfriheden. Andre at de har svigtet netop ytringsfriheden og ladt dem i stikken.

Google har siden den 12. januar truet med at trække sig ud af Kina, hvis man skulle fortsætte med at censurere sin søgemaskine. Det skete ikke.

»Google har jo ikke forladt Kina. De har stadig forretninger her, men har bare peget deres kinesiske søgemaskine mod den i Hong Kong. Den eneste forskel er, at brugerne taber,« siger Liu Xiangliang, der er direktør i en kinesisk sofwarevirksomhed og en kendt kommentator i Kina.

Google har beholdt hundreder af ansatte i landet. Blandt andet salgspersonale, annoncesælgere og ingeniører. Forskellen er, at brugerne af Google.cn automatisk bliver stillet videre til søgemaskinen i Hong Kong.

Udsigt til mere censur

Det paradoksale er, at flytningen kan føre til mere censur i Kina. Og det har givet debat på internettet. »Jeg er virkelig bange for, at myndighederne vil begynde at censurere hele Google og alle deres services,« skrev Paoniu Zunzhe, der er en blogger på det populære netværk Tianya.

Google i Hong Kong har længe været censureret fra Kina. Censuren varierer, men tidligere kunne brugerne se links i søgeresultaterne, som man ikke fik i Kina. Nu blokerer Beijing helt for de følsomme søgninger.

»Det er blevet et dårligere internet for de kinesiske brugere,« siger Johan Lagerkvist fra Utrikespolitiska Institutet i Sverige, hvor han forsker i internettet i Kina.

På kort sigt har kineserne fået mindre adgang til materiale, som man ikke finder på konkurrenten Baidu. Men på lang sigt kan det forhåbentlig give mere opmærksomhed om censuren, forklarer Johan Lagerkvist. For ofte er det kun de veluddannede, som er opmærksomme på den. Almindelige kinesere lægger ofte ikke mærke til den.

Lever ikke op til motto

Da Google åbnede søgemaskinen i Kina i 2006 skete det med en besked om, at »vores fortsatte engagement med Kina er den bedste (og måske eneste) måde, at Google kan hjælpe med at bringe de enorme fordele, der er ved fri information« til brugerne i Kina.

»Hvis Google skulle leve op til deres motto om ikke at være »onde«, så skulle de måske være blevet. På den måde kunne de i det lange løb have serviceret de kinesiske kunder bedre og givet dem alternativer til statsejede selskaber som Baidu. Det er i hvert fald et åbent spørgsmål, om det her har hjulpet,« siger Johan Lagerkvist.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Google i Beijing.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.