»Vi er mindre i live uden naturen«

I en verden hvor computere og tablets dominerer, har vores børn mistet kontakten til naturen, mener den amerikanske forfatter og journalist Richard Louv, som lige nu er i Danmark.

Den amerikanske forfatter Richard Louv mener, at manglen på udeliv er en stor udfordring i vores samfund: »Jeg siger ikke, at der ikke kan komme gode ting ud af teknologien i skolen. Det gør der helt sikkert. Men jo mere high-tech vores liv bliver, jo mere behøver vi naturen. Der skal være en balance,« fortæller forfatteren, der i disse dage er i Danmark for at holde foredrag. Foto: Ida Marie Odgaard
Den amerikanske forfatter Richard Louv mener, at manglen på udeliv er en stor udfordring i vores samfund: »Jeg siger ikke, at der ikke kan komme gode ting ud af teknologien i skolen. Det gør der helt sikkert. Men jo mere high-tech vores liv bliver, jo mere behøver vi naturen. Der skal være en balance,« fortæller forfatteren, der i disse dage er i Danmark for at holde foredrag. Foto: Ida Marie Odgaard

Da han som dreng løb ud og legede, var det med reglen om, at han skulle være tilbage inden gadelygterne tændtes. Han måtte selv styre, hvad han lavede. Så længe han var hjemme på det rigtige tidspunkt.

Den amerikanske forfatter og journalist Richard Louv husker tilbage på en barndom, som nok er en del anderledes, end børn i dag vil beskrive deres. Men i en tid, hvor børn bruger mere og mere elektronik, har de også mere brug for naturen, mener han.

»Hvis vi ikke bruger naturen, er vi mindre i live. Naturen er en del af vores børn og en del af os, så hvis vores kontakt med naturen fjernes, mister vi noget af vores menneskelighed,« siger han.

Vi er mindre i live uden naturen. Det er hans grundlæggende pointe, slår han fast. For vi blokerer for vores sanser, når vi ikke kommer nok udenfor.

»Og hvilke forældre vil ikke have, at deres barn lever fuldt ud?« spørger Richard Louv retorisk.

Han er kendt for sine undersøgelser af naturens betydning for børns læring og forfatter til flere bøger om menneskers forhold til naturen – den første er lige udkommet på dansk. Det er ikke svært at finde frem til fordele ved at bruge mere tid udenfor. Undersøgelser viser nemlig, at det både kan mindske symptomer på blandt andet ADHD, er godt for børns kreativitet, og så opnår børn, som kommer mere ud i undervisningen, bedre resultater i skolen.

Til april udkommer hans seneste bog i USA om, hvordan vi sørger for at få naturen mere ind i hverdagen og undervisningen. Richard Louv er i Danmark for at tale for 1.000 undervisere i naturfag ved Big Bang-konferencen i Aarhus i dag.

Også et problem i Danmark

Da Richard Louv skrev sin første bog om emnet for ti år siden, komplimenterede han blandt andet lande som Danmark for at være gode til at få børn ud i naturen:

»I gør så mange ting rigtigt. I har en tradition for at have skovbørnehaver og naturskoler. Jeg håber ikke, I smider det væk og begår de samme fejl som os, for vi skal lære af jer.«

Men selv om danskerne gør mange ting rigtige, oplever vi også udfordringerne. Danmarks Naturfredningsforenings seneste undersøgelsen fra 2015 om børn i naturen foretaget af TNS Gallup viser, at børn i dag tilbringer mindre end halvt så meget tid i naturen, som deres forældre og bedsteforældre gjorde, da de var børn.

Med skolereformen blev der indført et krav om Åben Skole – at skolerne skal lave mere ekstern undervisning, hvor eleverne kommer ud af klasselokalerne og ud i virkeligheden. Men en undersøgelse fra Det Nationale Center for Velfærd (SFI) fra 2015 viser, at 96 procent af eleverne svarer, at niveauet af aktiviteter uden for skolen er lavt eller det samme som før reformen.

»Vi har også den udfordring, som de oplever i USA. Godt nok ikke i så høj grad, men vi oplever især, at eleverne ikke kommer nok ud i naturfagsundervisningen. Richard Louvs undersøgelser kan give lærerne nogle redskaber til, hvordan de skal få eleverne ud af klasselokaler, og samtidig give dem et indblik i, hvor vigtigt det er,« siger Lene Christensen, programleder for Big Bang-konferencen ved Astra, Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed.

Richard Louv selv peger på, at elever i dag behøver naturen endnu mere.

»Jeg siger ikke, at der ikke kan komme gode ting ud af teknologien i skolen. Det gør der helt sikkert. Men jo mere high-tech vores liv bliver, jo mere behøver vi naturen. Der skal være en balance,« fortæller han.

Og det er balancen, der er vigtig. Han er ikke teknologiforskrækket, siger han, men glad for sin iPhone og synes, at elektronik gør vores dagligdag lettere.

»Jeg vil selvfølgelig foretrække mere natur end tid ved computeren, men det er ikke alle, der har den mulighed. Men vi skal sørge for, at mulighederne er der. Skolerne skal have legepladser og mere natur omkring sig, og boligområderne skal have græsplæner og ikke små bede, som ikke må betrædes.«

Fem minutter eller tre dage

Richard Louv er sikker på, at vi skal tænke anderledes, hvis vi vil sørge for at få bedre kontakt til naturen igen. Det nytter ikke noget at være nostalgisk, for verden ser anderledes ud. I USA er der startet over 200 family nature clubs op i de senere år, hvor familier kan mødes og tage på fisketure, gå en tur i parken eller planlægge en vandretur sammen.

»Nogle familier vil måske gerne være mere i naturen, men kan ikke finde ud af, hvordan de skal gøre det. De kan få hjælp af andre, som er vant til at tilbringe mere tid udendørs. Vi må lære nye måder at være i naturen på. Det her er en af dem, som ikke kræver så meget at få sat i gang,« siger han.

Noget af det samme ville hjælpe skolerne, ifølge Richard Louv. Han mener nemlig, det handler om, at lærerne ikke er rustede til at lave undervisning andre steder end i klasselokalet. Hvis man vil have dem ud i virkeligheden, må man være mere opmærksom på det under uddannelsen.

Det er en udfordring, at vi bruger naturen for lidt i dag. Richard Louv kalder fænomenet »naturmangel-syndromet« og mener, at det sagtens kunne være en diagnose. For konsekvenserne er ikke til at overse:

»Mange børn får depressioner eller bliver overvægtige. Det kan naturen modvirke. Men hvis vi ikke gør noget ved det, er det altså vores børn, som kommer til at betale for det senere.«

Det kan ikke præcis fastslås, hvor lang tid vi skal bruge i naturen, før det gør en forskel. Et studie viser, at fem minutter i solen kan påvirke os positivt, mens et andet viser positive resultater i forbindelse med collegeelevers kreativitet efter tre dage i skoven. Men Louv behøver heller ikke et bestemt svar:

»Det er forskelligt, hvad vi har behov for. Men det er vigtigt at vide, at noget bedre end intet, og mere er bedre end noget.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.