Ventetiderne til akuttelefonen skrumper

Det går fremad med ventetiderne til den omdiskuterede akuttelefon, som har erstattet lægevagtsordningen i Region Hovedstaden. Det viser nye tal fra regionen.

De seneste tal er fra fredag, hvor 2.068 mennesker ringede til 1813. I gennemsnit ventede de fire minutter og 38 sekunder, mens den person, som måtte vente længst, ventede i 20 minutter og 49 sekunder. Sammenligner man med fredagen en uge tidligere, var den gennemsnitlige ventetid 13 minutter og syv sekunder.

1813 har fået meget kritik for sine lange ventetider, siden den gik i luften 1. januar.

Region Hovedstaden havde på forhånd sat et mål om, at ni ud af ti, som ringer, skal have en sygeplejerske i røret inden for tre minutter. Fredag var det dog kun 45 procent af opkaldene, hvor det lykkedes. Til gengæld lykkedes det for første gang siden lanceringen at få 100 procent af opkaldene besvaret inden for 20 minutter.

Regionsrådsformand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), fortalte søndag, at regionen er klar til at bruge de 15 millioner kroner, som man regnede med at spare ved at indføre akuttelefonen, på netop akuttelefonen, så den kan komme til at fungere optimalt.

BNBs

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.