Venstre nægter at gamble med bompenge

Det vil være dybt risikabelt at øremærke provenuet fra bompenge til nye metro- og letbanelinjer i Storkøbenhavn, lyder det fra Venstre.

Det vil være et grundlæggende brud på regeringens forsigtighedsprincip i den økonomiske politik, hvis provenuet fra en kommende betalingsring øremærkes til nye metro- og letbanelinjer i Storkøbenhavn.

Sådan lyder det fra Venstres hovedstadsordfører og medlem af Folketingets Trafikudvalg, Martin Geertsen, som reagerer, efter at Lyngby-Taarbæks borgmester Søren P. Rasmussen (V) og Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (S) i dag har lanceret et fælles trafikudspil.

Borgmestre har en trafikplan for mere metro


De to borgmestre foreslår, at der bygges nye metro- og letbanelinjer fra den kommende letbane langs Ring 3 til S-togsnettet og Metro Cityringen i København, så der kommer bedre sammenhæng  i hele hovedstadsområdets kollektive trafik. Men Venstre afviser forslaget.

- Det vil være dybt risikabelt at begynde at gamble med store infrastrukturinvesteringer i hovedstaden ved at lade dem være afhængige af et provenu fra betalingsringen. For eksempel viser en analyse fra COWI, at betalingsringen giver en negativ effekt på samfundsøkonomien på op imod 7,8 milliarder kroner, siger Martin Geertsen.

Venstre vil bekæmpe betalingsringen


Han afviser, at Venstre vil indgå politiske aftaler, hvor man begynder at bruge af det, han kalder for et diskutabelt provenu fra betalingsringen. Partiet vil hellere bruge tiden på at bekæmpe ideen om, at bilister skal betale op til 25 kr. for at køre ind og ud af København.

Borgmestre vil bruge bompenge på mere metro

- Vi ser meget hellere, at transportministeren får indkaldt de store pensionsselskaber til en møderække, så de kan give et bud på, hvordan vi kan få gang i nogle OPP-projekter, siger Martin Geertsen.

Med OPP-projekter mener han offentligt-private samarbejdsprojekter, hvor en privat investor skyder penge i metro- eller letbanelinjer mod at få for eksempel billetindtægterne i en længere årrække, hvorefter trafikanlægget overdrages til staten.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.