Undersøgelse: Negativ effekt ved ID-kontrol er vildt overdrevet

Stik imod de politiske forudsigelser viser beregninger fra tænketanken Kraka, at den svenske ID-kontrol stort set ikke vil have nogen negativ økonomisk effekt eller indvirkning på udbuddet af arbejdskraft.

Effekten på Øresundsregionen er overdrevet, viser udregning.
Effekten på Øresundsregionen er overdrevet, viser udregning.

Der er grund til at slå koldt vand i blodet i Øresundsregionen. Politikere og erhvervsorganisationer har efter den svenske indførelse af ID-kontrol været på banen med meget dystre forudsigelser af, hvad kontrollen vil betyde økonomisk og for arbejdsmarkedet i Øresundsregionen. Men ifølge økonomiske beregninger fra den uafhængige tænketank Kraka er effekterne yderst små.

På årsbasis koster den ekstra transporttid, som kontrollen medfører, blot 50 millioner kroner for Danmark og Sverige tilsammen. Og målt på udbud af arbejdskraft vil den længere pendlertid med tog blot betyde en reduktion på »væsentligt mindre end 30 personer,« hedder det i et notat fra Kraka.

»Der er tale om meget små effekter på arbejdsmarkedet. Så hvis man skal træffe beslutning om en ID-kontrol over Øresund, så er det i høj grad en beslutning, man skal træffe ud fra et politisk og humanitært synspunkt og ud fra, hvor mange flygtninge man får ind i landet. Bekymringen for, at man får skabt en barriere på arbejdsmarkedet, bør ikke veje særlig tungt,« siger chefanalytiker i Kraka, Julie Hassing Nielsen.

»En sorgens dag«

Både statsminster Lars Løkke Rasmussen (V) og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har talt om, at ID-kontrollen vil koste vækst, velstand og velfærd. Justititsmininger Søren Pind mener, at Sverige er ved at »smadre Øresundsregionen«, og kulturminister Bertel Haarder kaldte den 4. januar, hvor kontrollen blev indført, for »en sorgens dag.«

»De må jo stå på mål for deres egne udtalelser, men vi kan ikke få øje på, at det her er noget, der smadrer regionen,« siger Julie Hassing Nielsen.

I 2013 pendlede 15.509 personer for at arbejde på den anden side af Øresund. De 93 procent var bosiddende i Skåne og havde et job på Sjælland. Kun fire ud af 10 benyttede tog, der nu er ramt af forsinkelser på grund af kontrollen. Andre 40 pct. kører over Øresundsbroen, og 20 procent benytter færgen Helsingør-Helsingborg. Indtil videre ser det ikke ud til, at der er tidstab for pendlere med færge eller bil.

Krakas beregningerne er foretaget ud fra DSBs oplysninger om, at en togrejse fra København til Malmø forlænges med mellem 10 og 30 minutter. Den 4. januar var den gennemsnitlige ventetid cirka 10 minutter.

Slå koldt vand i blodet

Kraka gør opmærksom på, at flere faktorer trækker i retning af, at de økonomiske konsekvenser bliver endnu mindre. Kontrollen kan blive mere effektiv efter begyndervanskeligheder, nogle vil søge over mod andre transportmidler fra toget, og så er beregningen foretaget ud fra, at alle pendlere rejser over Sundet 200 dage om året, hvilket er højt sat. Men langtidsvirkningerne kan blive større, påpeger tænketanken.

»Hvis den nuværende svenske og danske kontrol ved grænserne er første skridt i retning af et Europa, hvor den fri bevægelighed for arbejdskraft bliver begrænset i større omfang, så skal man være bekymret. Men som det står nu, skal man nok slå koldt vand i blodet,« siger Julie Hassing Nielsen.

Kraka har i sine beregninger koncentreret sig om pendlere og arbejdsudbud og ikke for eksempelvis erhvervsinvesteringer, uddannelse og kulturudveksling.
Underdirektør i Dansk Erhverv, Niels Milling, som har advaret om de negative virkningerne af ID-kontrollen for arbejdsmarkedet i Øresundsregionen, ønsker ikke at forholde sig til Krakas tal.

»Det, jeg kan forholde mig til, er, at der er virksomheder, der har forudsagt nogle problemstillinger omkring deres virksomhedsdrift. og det er dem, vi har taget fat i og sat i spil. Virksomhederne kan få nogle problemer på grund af forsinkelserne. Man skal nok give det lidt mere tid og så se på, hvordan det ser ud om en uge,« siger han.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.