Under anklage

Ugebladet Se og Hør bliver i en ny bog anklaget for ulovligt at have tiltusket sig kendte og kongeliges private kreditkortoplysninger. Bogen antyder, at cheflaget i Aller vidste besked. Det afviser mediehuset, der ligesom politiet og Dankortets ejer, Nets, vil kulegrave sagen.

Se og Hør bliver beskyldt for at have overvåget kendte, kongelige og politikere gennem deres dankort-transaktioner i en roman af Ken B. Rasmussen, der er tidligere journalist på ugebladet.
Se og Hør bliver beskyldt for at have overvåget kendte, kongelige og politikere gennem deres dankort-transaktioner i en roman af Ken B. Rasmussen, der er tidligere journalist på ugebladet.

Ugebladet Se og Hør står midt i en mediestorm, efter at det er kommet frem, at bladet i strid med loven angiveligt har betalt for at få kendte og kongeliges private kreditkortoplysninger. Oplysninger, der er kommet fra Nets og som betyder, at ugebladet har haft ulighed for at beskrive, hvordan kendisser som Caroline Fleming, Remee og prins Joachim har brugt penge på dyre sko, flybilletter og gourmetrestauranter.

Manden bag beskyldningerne er Ken B. Rasmussen, tidligere journalist på Se og Hør og forfatter til bogen »Livet, det forbandede«. I sin bog beskriver han arbejdet på det fiktive ugeblad SET og HØRT. Under aliasset »Sønderjyden«, der er et slags alter ego for Ken B. Rasmussen selv, fortæller han, hvordan SET og HØRT fra 2008 til 2012 bestak en medarbejder i IBM, der har en fortid i PBS (i 2010 blev PBS til Nets, red), til at levere kreditkortoplysninger om de prominente danskere.

Romanen balancerer mellem fiktion og fakta, og Ken B. Rasmussen ønsker ikke at fortælle, hvor store dele af romanen, der er fiktion. Men både forlaget bag bogen, Bogkompagniet, og dagbladet BT hævdede mandag, at der er dokumentation bag påstandene i bogen.

Har du den dokumentation, som omtales i bogen. Såsom SMSer eller båndede samtaler?

»Det vil jeg ikke sige nu. Vi er kun lige begyndt. Men tænk, hvis jeg kunne dokumentere det. Så ville det være en kæmpe skandale. Det ville være et ufatteligt bevis, hvis jeg havde de SMSer. Jeg kan kun sige, at jeg intet har at udsætte på artiklerne i BT,« siger Ken B. Rasmussen til Berlingske.

Anklager mod cheflag i Aller

I bogen beskrives det, hvordan SET og HØRT mærker jorden ryste under sig, da den engelske tabloidavis News of the World må lukke i 2011. Det sker, fordi avisen bliver afsløret i at aflytte kongelige og kendtes mobiltelefoner. Bogen beskriver videre, hvordan SET og HØRTs chefredaktør, Kim Hemmingsen, over for andre medier afviser, at de samme metoder blev brugt på ugebladet. Akkurat som det skete i den virkelige verden, da tidligere chefredaktør Kim Henningsen afviste metoderne.

Men i bogen fortæller Sønderjyden, hvordan chefredaktøren hos SET og HØRT giver indtryk af, at selv den administrerende direktør i det store mediehus, som ugebladet hører under, er vidende om, at ugebladet har en »tys-tys-kilde«. Den administrerende direktør i mediehuset Atler kaldes i bogen Pål Thrane. Administrerende direktør i Aller, som Se og Hør hører under, hedder i virkeligheden Pål Thore Krosby.

Hos Aller kan topchef Pål Thore Krosby over for Berlingske i en mail »klart afvise påstande« om, at han havde haft kendskab til, at Se og Hør systematisk skulle have overvåget kendte og kongeliges kreditkortoplysninger. Han understreger, at bogen tilsyneladende beskriver fiktive og udokumenterede påstande og har derfor ikke yderligere kommentarer.

Men Ken B. Rasmussen fortsætter i sin kryptiske stil, da han bliver spurgt ind til, om ugebladet har medvirket til systematisk overvågning:

»Sådan som det er beskrevet i bogen, er det systematisk. Det er alt, jeg kan sige. Læs bogen. Ifølge bogen kendte hele ledelsen på både SET og HØRT og i Atler til overvågningen.«Skal man tro bogen »Livet, det forbandede«, giver Aller fra højeste sted ordre til at stoppe de ulovlige arbejdsmetoder. Alligevel fortsætter SET og HØRT med at bruge kilden. Kun fem personer – nyhedschef Lise Bundesen, redaktionschef Kim Bartov, chefredaktør Kim Hemmingsen, Sønderjyden og SET og HØRT-journalisten Karsten Køppen – kender til den fortsatte brug.

I bogen spørger Sønderjyden, hvad der sker, hvis det kommer frem, at SET OG HØRT ulovligt bruger fortrolige bankoplysninger. Hemmingsen svarer, at han så vil nægte ethvert kendskab til eksistensen af kilden. Efter den ordveksling går Sønderjyden ud på toilettet og fisker sin tændte diktafon op af lommen.

Tavshed fra ansatte

Lise Bondesen, der i dag er ansat som redaktionschef på Ekstra Bladet, og som i bogen hedder Lise Bundesen, ønsker ikke at udtale sig til Berlingske. Trods flere forsøg er det ikke lykkedes for Berlingske at skabe kontakt til tidligere chefredaktør Kim Henningsen, den menige Se og Hør-journalist, der kamufleres under aliaset Karsten Køppen, eller redaktionschefen, der i bogen går under navnet Kim Bartov.

Hos Se og Hør afviser nuværende chefredaktør, Niels Pindborg, at der i hans tid på ugebladet er foregået ulovlig overvågning af bankkonti. Han blev ansat som Kim Henningsens efterfølger i efteråret 2013.

»Det er nogle meget voldsomme påstande. Og jeg kan ikke svare på, om der er hold i dem eller ej. Det, jeg kan svare på, er, at siden jeg startede på Se og Hør, har der ikke været procedurer, som overhovedet rimer på det, som er beskrevet i artiklerne. Hvad der er sket historisk, det ved jeg ikke. Når jeg hører påstandene, synes jeg, at det lyder helt vildt«.

Undersøgelse på undersøgelse

Mens Aller sent mandag satte et revisionsfirma til at undersøge beskyldningerne om ulovlig overvågning, er Vestegnens Politi også gået ind i sagen for at undersøge læk hos Nets.

Nets selv er også i gang med at undersøge sine arbejdsgange, for at finde eventuelle brud på sikkerheden. På Christiansborg har Venstre stillet spørgsmål til justitsminister Karen Hækkerup (S) for at sikre sig, at det bliver undersøgt til bunds, om der er udtrukket oplysninger i PBS og Nets på de personer, der omtales i bogen.

Ken B. Rasmussen blev fyret fra Se og Hør af tidligere chefredaktør Kim Henningsen i 2012. Han lægger ikke skjul på, at deres forhold var anstrengt. Han havde derimod et meget godt forhold til tidligere chefredaktør Henrik Qvortrup, der i dag er politisk kommentator på TV2 News. Han stoppede som chefredaktør for Se og Hør i 2008, altså det år, lækket med de private oplysninger fra Nets angiveligt begynder at tilflyde Se og Hør.

»Jeg kan godt lide Qvortrup. Vi har altid haft et fantastisk forhold, og jeg har mødtes med ham og drukket kaffe. Han skrev til mig søndag, at han glæder sig til at læse bogen, men jeg ved ikke om vores forhold er så godt længere efter denne bog.«

Henrik Qvortrup, der i dag er politisk analytiker ved TV2, ønsker ikke at kommentere sagen yderligere.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.