Udsigt til elektriske fællesbiler i København

I forsommeren 2013 skal et nyt bybil-system efter planen stå klar i Københavns gader. Bilerne bliver en mellemting mellem selvbetjente taxaer og firhjulede bycykler med tag og motor.

Det er moderne at tænke på miljøet. Men hvis det regner, og det nye fjernsyn skal hjem fra den anden ende af byen, er det nu alligevel rart med en bil.

Heldigvis er der godt nyt for de billøse. I forsommeren 2013 får København efter planen 150 elektriske bybiler. De små biler skal stå rundt omkring i byen, hvor københavnerne kan booke dem på stedet og låse dem op med deres rejsekort.

- Det skal være nemt, så der er heller ingen af vores kunder, der nogensinde skal finde en stander og lade bilen op. De skal parkere den, hvor det passer dem bedst, siger Anders Kragelund, der er partner i firmaet bag, Clear Drive.

- Når en bil er ved at løbe tør for strøm, tager vores medarbejdere selv ud og henter den med en frisk bil, som de stiller på gaden i stedet, uddyber han.

Clear Drive kalder selv konceptet delebil 2.0. Planen er en minutpris på knap tre kroner, men højest 99 kroner i timen. Brugerne skal også købe et abonnement på 99 kroner om måneden, men virksomheden håber at indgå en aftale med den kollektive trafik, så bilisterne eksempelvis kan slippe billigere, hvis de har månedskort.

I første omgang er planen 150 biler, men Clear Drive regner med at udvide til omkring 400 biler. Medlemmerne får en app til deres mobiltelefon. Når de skal bruge en bil, finder app'en en liste over de nærmeste biler.

På listen kan medlemmerne også kan se, hvor meget strøm, der er på de enkelte biler. På den måde kan de vælge en bil, der kan klare den tur, de har planlagt. Anders Kragelund erkender, at der kan opstå situationer, hvor der ikke er biler i nærheden.

- Men vi har jo regnet på kapaciteten og læner os op ad erfaringer fra blandt andet Amsterdam og Hamborg, siger han.

Gode erfaringer i Holland

I Region Hovedstaden glæder planerne regionsmedlem Lars Gaardhøj (S). Miljø- og grøn vækstudvalget har netop besluttet at oprette et elbilssekretariat. I miljøets navn skal medarbejderne arbejde for flere elbiler, fortæller Lars Gaardhøj.

Op til beslutningen har udvalget været på studietur i Amsterdam, hvor et system a la Clear Drives begejstrede socialdemokraten.

- Der står omkring 400 elbiler rundt omkring i Amsterdam. Dem går man simpelthen bare hen til med sit rejsekort. Du er tilmeldt et abonnement, og så kører du ellers bare rundt i bilen, siger han.

- Det er lidt ligesom at tage en taxa. Du betaler for den tid, du bruger den, og når du så er kommet til dit mål, parkerer du bilen der.

På Rådhuset i Københavns Kommune er der også glade politikere. Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) er ikke kun glad for det miljøvenlige alternativ til benzinen. Delebilerne er også kærkomne i en by, hvor trængslen er en evig udfordring.

- Vi har en udfordring med trængsel. Hvis vi får flere over på delebilsordninger, får vi også mere plads i byen, fordi færre skal have deres egen bil, siger hun.

Borgmesteren uddyber, at det blandt andet er derfor, Københavns Kommune for få uger siden besluttede at øremærke 150 ekstra parkeringspladser til delebiler.

Dermed får delebilister nemmere ved at finde en parkeringsplads end andre bilister. 

TV: Københavnerne får 150 fælles biler

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.