TV 2's selvmål: Brugte selv fup-demonstration i hele tre indslag

Sagen om DRs fingerede demonstration ruller videre.

Fra TV2 Nords hjemmeside lørdag formiddag.
Fra TV2 Nords hjemmeside lørdag formiddag.
- Det er den største kursmanipulation i dansk retshistorie.

Sådan sagde vicestatsadvokat Hans Fogtdal torsdag aften i TV 2 Nyhederne om EBH-sagen i Nordjylland.

Om sagen om fupdemonstrationen foran retten Hjørring bliver den største sag om billedmanipulation i dansk tv-historie, vil vise sig.

Fredag tog TV 2 stærk afstand fra DR's brug af billederne i TV-Avisen. Nu viser det sig, at TV 2 var på særdeles gyngende grund med de kategoriske udtalelser.

Fredag sagde redaktionschef Hans Peter Blicher fra TV2 Nyhederne:

- Jeg gav i går besked om, at vi ikke skulle anvende de spektakulære billeder af demonstranter med protestskilte, ganske enkelt fordi jeg blev alvorligt i tvivl om billedernes autencitet, og han fortsatte:

- Jeg hørte, at de skilte, demonstranterne bar, blev taget ud af en bil, der tilhørte tv-holdet. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er sket, for det ved jeg ikke, men jeg blev så meget i tvivl om ægtheden, at jeg besluttede, at TV2 ikke skulle vise de billeder, siger redaktionschef Hans Peter Blicher til bt.dk.

Men deltagerne i den manipulerede demonstration har deltaget i indtil flere indslag på TV 2's tv-platforme. Ligesom der er vist fyldige billeduddrag fra demonstrationen. Det fremgår af tv2.dk.

I programmet '17 Finans' på TV 2 News kl. 17 torsdag den 3. januar blev der bragt dækbilleder fra demonstrationen.

I TV 2 Nyhederne kl. 19.00 samme dag var der et indslag med titlen 'EBH-krak: Tidligere ledelse nægter sig skyldige'. Det handlede om retsmødet i Hjørring.

Sidst i indslaget fortæller Ole Kolster, at 'vrede kunder var mødt op foran retten. Lad os lige høre, hvad en af dem siger'.

En af deltagerne i fup-demonstrationen, Winther Sønderhaven, udtrykker sin harme over den tidligere bankledelsens dispositioner.

Også TV 2 Nord har brugt både billeder af og deltagere i fup-demonstrationen. Den nordjyske lokalstation bragte torsdag den 3. januar kl. 19.30 et fyldigt indslag om EBH-sagen.

Indslaget har overskriften 'Kursmanipulation for 8,9 mio. kr'. Studieværten indleder indslaget med at sige, 'vrede borgere fra Fjerritslev-omårdet satte deres præg på retssagens første dag.'

Der er fyldig dækning med mange billeder af demonstrationen i indslaget. Desuden et interview med en af deltagerne i den fingerede demonstration. Nemlig Ulf Nielsen der senere sagde til bt.dk:

- Jeg blev ringet op af tilrettelæggeren til et kommende program om bankkrakkenes ofre på DR, der synes, vi skulle ud til retten og demonstrere. Det var meget fint, for vi blev hentet i en minibus og kørt til Retten i Hjørring

Det fremgår ikke i indslaget, at der er tale om en arrangeret demonstration.

Mens indslaget kører på skærmen kan man i øvrigt i den gule topbjælke på tv2nord.dk se følgende tekst: 'demonstranter hyret af DR'.

Den oprindelige artikel om torsdagens retsmøde kan stadig læses på tv2nord.dk. Illustreret med et fotografi af en deltagere i demonstrationen.

TV 2 News har tidligere i dag beklaget, at man har brugt dækbilleder af demonstrationen.

Bt.dk forsøger lige nu at indhente en kommentar fra TV 2.


Opdateret kl. 15.22

Artiklen indeholdt tidligere fejlagtigt sætningen:

- Men i TV 2 Nyhederne kl. 18 torsdag den 3. januar blev der bragt dækbilleder fra demonstrationen. Det var rettelig programmet '17 Finans' på TV 2 News kl. 17. den 3. januar. at der blev bragt dækbilleder.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.