Turisterne vælger Danmark fra

De udenlandske turister fravælger i stigende grad Danmark, når de rejser til Skandinavien. Forklaringen er høje priser og manglende produktudvikling, siger ekspert.

ARKIVFOTO af Nyhavn.
ARKIVFOTO af Nyhavn.

Mens antallet af udenlandske turistovernatninger er stigende i lande som Tyskland, Norge og Finland, går det den forkerte vej i Danmark.

Dugfriske tal viser, at udenlandske turister tegnede sig for 20.766.697 overnatninger i Danmark i perioden januar-november 2012, og det er færre end året før. Andelen af overnatninger, som Danmark tegner sig for, faldt fra 20,1 procent i 2011 til 18,8 procent i 2012.

- Vi ser desværre, at Danmark stille og roligt fortsætter med at tabe markedsandele til nabolandene, og det sker, selv om markedet ellers er stigende, siger Sune K. Jensen, chefkonsulent i Dansk Industri (DI).

Tilbagegangen, som efterhånden har stået på i mange år, har store konsekvenser for dansk økonomi.

- Vi går glip af milliardindtægter og mange arbejdspladser. De arbejdspladser, vi går glip af, findes meget tit i områder, hvor der i forvejen mangler jobmuligheder. Det er nogle af de nemmeste arbejdspladser at samle op, og disse job kan man ikke bare sende til Kina, så det ville gavne beskæftigelsen, siger Lise Lyck, leder af Center for Tourism and Culture Management ved CBS.

Hun ser flere årsager til udviklingen.

- Hovedårsagen er, at vi ikke er konkurrencedygtige nok i Danmark, siger hun og uddyber:

- Omkostningsniveauet er relativt højt, og så har man ikke den momsreduktion i Danmark, som man har i Tysklang og Sverige. Desuden har der inden for turistområdet været problemer med at samarbejde. Det betyder, at man ikke står så samlet, som man gør i andre lande, siger hun.

DI nævner afgifts- og momsniveauet som en forhindring.

- Virksomhederne kan for eksempel få refunderet momsen, hvis de placerer mødet i Malmø. Det kan de ikke i Danmark, siger Sune K. Jensen og peger desuden på, at produktiviteten inden for turismeerhvervet bør forbedres.

- Danmark er et dyrt land. Priserne er nok for høje i forhold til, hvad turisterne får, siger han og bakkes op af Lise Lyck:

- Der er ofte et misforhold mellem det, man får, og det, det koster.

Lise Lyck mener, at branchen skal blive bedre til produktudvikling. Hun nævner kystturismen som et eksempel:

- Den er i fremgang globalt, bare ikke i Danmark. Når vi holder ferie ved en kyst i udlandet, er der solsenge, parasoller, cafeer og masser af aktiviteter. Ved de danske kyster er aktiviteterne som regel meget få. Der er man ikke fulgt med, siger hun og tilføjer:

- Det handler ikke nødvendigvis om, at man skal etablere noget nyt og stort, men man skal blive bedre til at skabe sammenhæng og synliggøre de ting, der allerede eksisterer, siger hun.

Hos turismeorganisationen Visitdenmark medgiver man, at udviklingen går i den forkerte retning.

- Det er en kæmpe udfordring at få vendt den. Vi kan ikke konkurrere på sol og prisbillighed. Vi skal konkurrere på kvalitet, siger kommunikationschef Mette Dahl-Jensen og uddyber:

- Turisterne kommer til Danmark for at opleve mange små ting, så det drejer sig meget om at få udviklet produkterne til at være noget, der giver turisterne oplevelser tæt på, siger hun og nævner markedsføring som et væsentligt værktøj i forhold til at tiltrække flere:

- Der er ikke et ret stort kendskab til Danmark ude i verden. Bare vi kommer et stykke ned i Tyskland, bliver man lidt lang i blikket, når talen falder på Danmark.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.