Turistbranchen frygter for færre helligdage

Hvis regeringen fjerner helligdage, vil det få konsekvenser for turistbranchen, lyder det. Camping- og forlystelsesturismen er bekymrede.

En del af den danske turistbranche frygter, at det vil koste dyrt, hvis regeringen fjerner helligdage som St. Bededag, 2. Pinsedag og Skærtorsdag. Den såkaldte kystturisme, herunder campingpladser, vil miste omsætning, lyder det.

- Det er en katastrofe for dansk turisterhverv og rammer især campingpladserne på indtægtsgrundlaget. For os er det primært indenlandske turister, der kommer i de helligdage, og nogle helligdage svarer til højsommerdage for os. Hvis man fjerner en helligdag, fjerner man jo også en weekend, fordi gæsterne bruger helligdagene til at holde »miniferie«, siger Karsten Egelund, ejer af Jambo Feriepark i Nordjylland og tidligere formand for TopCamp, en sammenslutning for flere danske campingpladser.

For Karsten Egelund kan færre helligdage, som har været nævnt i forbindelse med trepartsforhandlingerne mellem regeringen, fagbevægelsen og arbejdsgiverne, betyde et tab i millionstørrelsen.

- Vi kommer til at afskedige, hvis man beslutter sig for det her. Og jeg vil skyde på, at det kan komme til at koste os op imod en million kroner i omsætning på nogle af vores bedste helligdage, siger han.

I Djurs Sommerland besøgte 7.500 mennesker forlystelserne på St. Bededag i år. Her overvejer man at flytte sæsonåbningen, hvis St. Bededag fremover bliver en arbejdsdag.

- En stor del af de gæster, vi havde på besøg på St. Bededag, vil finde andre tidspunkter, hvor parken er åben, men det er klart, at indtægten fra de udenlandske turister, som var ude at besøge os i den weekend, vi åbnede, vil være spildt, siger Henrik Nielsen, direktør for Djurs Sommerland, til DR Østjylland.

Hos VisitDenmark håber man, at branchen vil tilpasse sig udfordringerne og frygter ikke, at færre helligdage vil føre til færre udenlandske turister.

- Vores fokus ligger på turister fra udlandet, og jeg mener ikke, at det vil få den store betydning for dem. Deres helligdage vil jo bestå. Men selvfølgelig vil det kræve en tilpasning af branchen, hvis der sker nogle forskydninger i den indenlandske efterspørgsel, siger Mette Dahl-Jensen, kommunikationschef for VisitDenmark.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.