»Til den tid synes man nok, at man har bidraget med sit«

Arbejdsgiverne vil hæve pensionsalderen allerede i 2025, og det vil give 57-årige Jørgen Helsted Larsen et år mere på arbejdsmarkedet. Han har ikke noget imod at arbejde, men det tærer hårdt på kroppen.

»Det er et hårdt job at være buschauffør, og det er jo ikke ligefrem at skåne os, hvis vi nu skal til at arbejde længere,« siger Jørgen Helsted Larsen, der styrer bus 150S mellem Nørreport og Kokkedal. Foto: Ólafur Steinar Gestsson
»Det er et hårdt job at være buschauffør, og det er jo ikke ligefrem at skåne os, hvis vi nu skal til at arbejde længere,« siger Jørgen Helsted Larsen, der styrer bus 150S mellem Nørreport og Kokkedal. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Hvor mange gange, Jørgen Helsted Larsen har kørt ruten med linje 150S fra Kokkedal til Nørreport, er svært at holde tal på efter 27 år som buschauffør hos Arriva.

Men de mange gange kan blive til endnu flere, hvis Dansk Arbejdsgiverforenings forslag om at hæve pensionsalderen hurtigere bliver til virkelighed.

Med udsigten til snart at fylde 58 er Jørgen Helsted Larsen nemlig én af de danskere, der kan få et ekstra år på arbejdsmarkedet, hvis pensionsalderen hæves til 68 år allerede i 2025, som DA blandt andet foreslår. I dag hæves den først i 2030.

Og selv om han kan lide sit job, jubler Jørgen Helsted Larsen ikke over udsigten til at manøvrere bus 150S rundt i Københavns myldretid et år mere end forventet.

»Det er et hårdt job at være buschauffør, og det er jo ikke ligefrem at skåne os, hvis vi nu skal til at arbejde længere,« indleder han, da Berlingske møder ham på Arrivas garage i Ryvangen tæt på Svanemøllen Station i København.

»Det er et dårligt forslag, fordi det vil gå ud over en del af mine kolleger. Og jeg kan jo ikke vide, om det til den tid også går ud over mig, selv om det går meget godt nu,« fortsætter Jørgen Helsted Larsen.

Han indskyder dog, at han allerede døjer med problemer med ryggen.

»Det er da lidt skræmmende at tænke på, at man kan blive tvunget til at blive længere på arbejdsmarkedet, hvis helbredet skranter,« siger han. Men selv hvis rygproblemerne bliver værre, vil han forblive buschauffør, indtil han går på pension.

»Jeg gider sgu’ ikke noget andet.«

Flere bump på vejen

Ifølge beregninger fra instituttet DREAM vil de offentlige finanser forbedres betragteligt, hvis pensionsalderen sættes hurtigere op, som Dansk Arbejdsgiverforening foreslår. Men udsigten til flere milliarder i statskassen kan ikke få Jørgen Helsted Larsen til at blive i bussædet:

»Jeg har været arbejder hele mit liv. Til den tid synes man nok, at man har bidraget med sit.«

Han er langtfra den eneste af Arrivas buschauffører, som er oppe i årene, og nogle af dem fortsætter da også længe efter pensionsalderen, fortæller Jørgen Helsted Larsen.

»Hvis man er rask og rørig, er der jo intet i vejen for at blive ved, men det er elementet af tvang, der er foruroligende. Og så gør det det jo ikke ligefrem bedre, at der kommer flere og flere bump på vejene,« griner han.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.