Tidlig skolestart møder stærk modstand

Både fagfolk og politikere er modstandere af idéen om at sende børn i skole som fire-femårige, selvom ny analyse viser, det vil kunne hæve niveauet i læsning og matematik.

ARKIVFOTO.
ARKIVFOTO.

Det er en dårlig idé at sende børn i skole allerede som fire-femårige. Det er der bred enighed om blandt både fagfolk og politikere, efter at en ny analyse fra Kraka konkluderer, at danske elever ville blive blandt verdens bedste i læsning og matematik, hvis de begyndte et år tidligere i skole.

Professor Peter Allerup fra Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet tror ikke på analysens resultat.

»Al min forskning viser meget tydeligt, at der ikke er sammenhæng mellem en tidlig skolestart og et højt præstationsniveau senere hen,« siger han.

Professoren vil derfor på det kraftigste fraråde en tidligere skolestart, og han mener desuden også, man bør droppe at have for meget fokus på læring helt nede på børnehaveniveau.

»0. klasse har gennemgået en udvikling fra at være noget med bold og leg til at have deciderede læreplaner. I børnehaven bør man derfor give børn lov til at være børn – allerede nu eksisterer der rigeligt med alfabetlæring og skolepræparering i mine øjne,« siger Peter Allerup.

Både forældre og elever er enige om, at børn ikke er klar til at begynde i skole som fire-femårige, selvom analysen viser, at i stort set alle de OECD-lande, der klarer sig bedre i PISA-testene end Danmark, begynder eleverne tidligere i skole, end de danske børn gør.

»Vi skal ikke drive skole for at forbedre en PISA-placering. Hvis der var nogle faglige og pædagogiske argumenter for, at vi skulle starte tidligere i skole, så kunne vi da snakke om det. Men præmissen om, at vi skal have tidligere skolestart for at klare os bedre i PISA, holder ikke,« siger formand for landsforeningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, mens Agnete Vienberg Hansen, der er formand for Danske Skoleelever, er overbevist om, at de fire-femårige får langt mere ud af læring i børnehaveregi.

Venstre og Dansk Folkeparti giver i Politiken udtryk for, at de er åbne over for en tidligere skolestart, mens de Konservative er skeptiske.

»Vi tror ikke på, at det vil kunne løfte det faglige niveau i folkeskolen, hvis børn starter i folkeskolen som fireårige. Børn er ganske enkelt ikke indlæringsparate i så ung en alder,« siger den konservative undervisningsordfører, Lene Espersen (K).

Socialdemokraterne afviser også idéen, og de Radikales undervisningsordfører, Lotte Rod (R), er træt af ranglistetænkningen.

»Vi er meget imod en tidligere skolestart i Det Radikale Venstre. Det kan godt være, det var den tidligere regerings vigtigste mål, at vi kom i top fem i PISA, men jeg tror på, at vi skal have et bredere mål. Vi skal være bedre til at udfordre alle børn, og samtidig har vi nogle fantastisk værdifulde børnehaver og vuggestuer, som hele verden misunder os. Dem skal børnene have lov til at gå i, indtil de fylder fem-seks år,« siger hun.

Det faglige niveau kan derimod forhåbentlig løftes med folkeskolereformen, der blandt andet medfører flere undervisningstimer, mere undervisning i dansk og matematik og engelsk fra 1. klasse, vurderer hun.

DEBAT | Hvad mener du om tidligere skolestart? Bland dig i debatten her på Berlingskes Facebook-side.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.