Syddansk Universitet har 166.000 udenlandske venner

En bevidst satsning på at tiltrække udenlandske studerende har gjort Syddansk Universitet til det førende danske universitet, når det gælder »likes« på Facebook.

Facebook-like
Facebook-like

Ambitionen om at blive Danmarks mest internationale universitet er ved at lykkes for Syddansk Universitet. På universitetets engelsksprogede Facebook-side har man fået 166.156 »likes«, hvilket er en hel del mere end landets øvrige universiteter. For eksempel har Københavns Universitet til sammenligning 11.936 »likes«.

- Det er vi rigtig glade for. Det er resultatet af en meget lang indsats, hvor vi har placeret al vores markedsføring på de sociale medier, så det er ikke en tilfældighed, at det er blevet sådan. Men vi er selvfølgelig rigtig glade for det, siger rektor Jens Oddershede, Syddansk Universitet.

Hver femte af universitetets studerende er udlænding, og målet med den omfattende markedsføring på Facebook og andre sociale medier er netop at tiltrække studerende fra udlandet.

- Det er vigtig for os, at de udenlandske studerende kender os, således at vi kan tiltrække udenlandske studerende, når danske studerende søger til udlandet for at studere. I fremtiden vil det blive sådan, at de universiteter, der tiltrækker studerende fra hele verden, også er de universiteter, der overlever, og det er den fremtid vi er ved at forberede os på, siger Jens Oddershede.

Det er navnlig studerende fra Rumænien, som har fået øje på SDU. De udgør 20.000 fans på Facebook. Det er dog tyskere, der udgør den største gruppe af de internationale studerende på Syddansk Universitet.

Universitetet, der har over 20.000 studerende, indførte strategien om at bruge de sociale medier i markedsføringen for fire år siden.

- Det begyndte i 2008, da vi skrottede markedsføring på print til fordel for de sociale medier. Når vi gør det op i kroner og ører, har det været det hele værd. Vi kan se, at mange af vores studerende angiver internettet som det sted, hvor de fattede interesse for vores uddannelser, siger chefkonsulent Bo Kristiansen, Syddansk Universitet, der har ansvaret for universitetets arbejde på Facebook.

Det er ikke dyre marketingfolk, der står for markedsføringen af Syddansk Universitet. Det er derimod de studerende selv.

- Det smarte er, at vi hyrer vores egne internationale studerende til at skabe aktivitet på nettet for deres landsmænd. Vi har nok i alt 50 forskellige sites og undersites på nettet, og de studerende tager også billeder og laver videoklip til siderne, siger Bo Kristiansen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.