Supercykelsti får flere i sadlen

Supercykelstien Farumruten har fået flere pendlere til at tage cyklen på arbejde, viser en ny rapport. Det er hurtigere end både bil og tog – og så er det også både sjovt og sundt, understreger en af de trofaste pendlere.

Karsten Bruun er en af de mange pendlere, der hver dag tager turen fra Farum til København på den ene af hovedstadsområdets to supercykelstier. »Der er kommet mange, og det er simpelthen blevet cykelland herude. Det er det hurtigste, sjoveste og det, man får det bedst af,« konstaterer han. Foto: Linda Kastrup
Karsten Bruun er en af de mange pendlere, der hver dag tager turen fra Farum til København på den ene af hovedstadsområdets to supercykelstier. »Der er kommet mange, og det er simpelthen blevet cykelland herude. Det er det hurtigste, sjoveste og det, man får det bedst af,« konstaterer han. Foto: Linda Kastrup

Hver morgen holder 53-årige Karsten Bruun klar ved det store kryds i Farum. Iført hjelm, cykelsko og tøj til vejret svinger han sig i sadlen på sin grå stålcykel med gule dæk og slår følgeskab med andre cyklister i samme tempo. Efter 40 minutter ankommer han til sin arbejdsplads i en tid, som slår både bil og S-tog.

Hemmeligheden er den 21 km lange supercykelsti fra Farum til København, der fungerer som en slags motorvej for cyklister, og som siden 2012 har fået antallet af cykelpendlere på ruten til at stige med 52 procent i hverdagene.

Det viser en ny rapport fra COWI, som udkommer i dag. 14 procent af cyklisterne er trafikanter, som oftere vælger cyklen end før, mens 21 procent er helt nye pendlere, hvoraf hver fjerde tidligere tog bilen til og fra arbejde.

Og det glæder formanden for miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden, Jens Mandrup (SF).

»Det er især positivt, at vi får fat i helt nye cyklister. Når pendlerne går fra bilen til cyklen, får vi mindre trængsel og mindre forurening, samtidig med at sundhedstilstanden forbedres. Så det er en rigtig god løsning, et kinderæg kan man sige. Og at supercykel-stierne har en effekt, giver os et rigtig godt argument over for kommunerne til at få finansieret og bygget alle 28 ruter i regionen,« siger han.

»Desuden har vi en intention om at fortælle staten, som lovgiver på området, at det vil være en god idé at give regionerne lov til at være medfinansierende. Og så vil vi nu sørge for at få feedback fra de nuværende brugere. Supercykelstierne skal være for alle, og vi vil gerne ramme både dem på 22 år og 52 år. Derfor vil vi sikre flowet og gøre det mere behageligt at cykle.«

Samfundsøkonomiske beregninger viser, at det planlagte net af 28 supercykelstier samlet har potentiale til at opnå 34.000 færre sygedage og en årlig CO2-reduktion på 856 ton. Det svarer til 100 danskeres årlige forbrug. Og hos Cyklistforbundet opfordrer man til, at man over hele landet medtænker cyklisters forhold, når man anlægger infrastruktur.

»Når der kommer ny infrastruktur som, med streg under, er tryg og sikker, kommer der også flere cyklister. Så det er bare om at blive ved. Jeg synes, at det er dybt beklageligt, at der ikke er sat flere midler af end den nuværende etårige pulje. For vi ved, at investeringer i cykelinfrastruktur er rigtig sund, god og fornuftig, fordi der er så mange fordele ved at cykle,« siger direktør for Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

»Og der, hvor supercykelstierne i min optik er rigtig interessant, er med den udvikling, vi kommer til at se med elcykler i de kommende år. Farum til København er alligevel en vis distance, og for de fleste danskere er en acceptabel cykelafstand højst 5-10 km. Der kan elcyklen udvide radius, så 15-20 km pludselig ikke bliver et problem at tilbagelægge. Men det kræver altså, at infrastrukturen kommer.«

Sikkerhed og fællesskab

Det bakkes op af lektor Harry Lahrmann fra Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet. Han fortæller, at elcykler sammen med bedre infrastruktur sandsynligvis vil kunne få flere til at hoppe på cyklen. Nemlig den gruppe, som ikke lader sig overbevise af tidens sundhedstrend, og som ønsker at føle sig mere trygge i cykelsadlen. Og med en høj trafiksikkerhed er super-cykelstierne gode til at opfylde det behov.

Karsten Bruun, som bruger cykelstien dagligt, mener dog, at alle kan komme i gang med at cykle, og at det er mindre besværligt, end de fleste tror. Derfor står han bag tiltaget »cykelbussen«, hvor man kan blive samlet op og følges med andre cyklister for at spare på kræfterne og få en snak undervejs. Gennem sin hjemmeside hjælper han folk med at komme i gang med at pendle på jernhesten, og han ser stadig flere cyklister på ruten.

»Nogle cykler kun nogle dage eller tager S-toget den ene vej, andre kun når vindretningen er med dem. Men der er kommet mange, og det er simpelthen blevet cykelland herude. Det er det hurtigste, sjoveste og det, man får det bedst af.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.