Stopstreger giver dårligere trafiksikkerhed

Hundredvis af vejkryds er bygget om for at give den højresvingende trafik bedre udsyn til cyklister, men de såkaldte tilbagetrukne stopstreger hjælper ikke.

I de senere år er hundredvis af vejkryds især i de større byer blevet ombygget, fordi man har troet, at det ville gavne trafiksikkerheden at rykke bilisternes »stoppested« fem meter tilbage i forhold til cyklisterne.
I de senere år er hundredvis af vejkryds især i de større byer blevet ombygget, fordi man har troet, at det ville gavne trafiksikkerheden at rykke bilisternes »stoppested« fem meter tilbage i forhold til cyklisterne.

Det skulle have gavnet trafiksikkerheden, men nu viser det sig, at det har den stik modsatte effekt.

Hundredvis af vejkryds over hele landet er de senere år bygget om, så stopstregerne for bilerne er rykket tilbage, mens cyklisternes stopstreger er trukket frem.

Hensigten har været at give bilister og chauffører i lastbiler og busser bedre udsyn til de ventende cyklister. Det skulle gerne medføre færre højresvingsulykker, der hvert år koster mellem fem og ti dræbte.

Men en undersøgelse foretaget af det private rådgivningscenter Trafitec viser, at det ikke er gået som forventet.

- Der har været et lille fald, når det gælder højresvingsulykker med lastbiler og busser, men det opvejes af flere ulykker med biler, siger rådgiver og ingeniør Thomas Buch, Trafitec.

I de senere år er hundredvis af vejkryds især i de større byer blevet ombygget, fordi man har troet, at det ville gavne trafiksikkerheden at rykke bilisternes »stoppested« fem meter tilbage i forhold til cyklisterne.

Undersøgelsen, der er finansieret af statens cykelpulje, bygger på evaluering af antallet af ulykker før og efter i 123 vejkryds landet over.

Stik modsat forventningen viser det sig, at de tilbagetrukne stopstreger kan føre til flere ulykker.

- Vi ser faktisk en lille stigning i personskader, når det gælder ulykker, der kun involverer bilister. Det handler om, at nogle bilister bliver overrasket over, at de skal stoppe så langt før krydset, fordi stopstregerne jo er trukket tilbage. Det kan give hårde opbremsninger og risiko for sammenstød. I andre situationer opstår der ulykker, fordi bilister fejlvurderer den tid, det tager at svinge til venstre i kryds, siger Thomas Buch.

Undersøgelsens resultater vækker opsigt, blandt andet i Aarhus Kommune, hvor mange kryds er indrettet med tilbagetrukne stopstreger i den tro, at det skulle give større trafiksikkerhed.

- Vi synes, rapporten er interessant, men vi venter på en behandling i statens vejregel-gruppe, inden vi foretager os mere, siger afdelingsleder Trine Karlsen fra Aarhus Kommune til P4 Østjylland.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.