Sortedams Sø må lade vandet

Metrobyggeriet har fået byggepladser til at skyde op over hele København. En af de mere spektakulære kan snart findes på bunden af Sortedams Sø, der skal delvist tømmes.

Fra sidst i september kan københavnerne bruge den nye flydebro, der bliver etableret over søerne som en del af metrobyggeriet. Samtidig bliver et stykke af Sortedams Sø til en byggeplads.
Fra sidst i september kan københavnerne bruge den nye flydebro, der bliver etableret over søerne som en del af metrobyggeriet. Samtidig bliver et stykke af Sortedams Sø til en byggeplads.

Ikke siden Christian den 4. anlagde Christianshavn har København lagt jord til et større byggeprojekt end Cityringen. Hvor kongen planlagde amagerbydelen som et forsvar mod udenlandske angreb, så er metrobyggeriet et forsvar af Københavns status som en attraktiv og levende metropol. Men hvor Christians havn gav københavnerne mere vand, så tager Cityringen nu lidt af det fra hovedstadens indbyggere.

Det sker, når Metroselskabet blotlægger et stykke af Sortedams Sø for at gøre plads til en byggeplads, der skal være udgang for de mange tons jord, der skal graves op af jorden for at gøre plads til metroens tunneller.

»I en tætbebygget by som København er der meget få frie arealer at anlægge denne type byggepladser på, da de kræver meget plads og skal ligge på Cityringens strækning. Vi har derfor valgt at inddrage rekreative arealer rundt om i byen for ikke at fjerne bygninger. Søen er valgt, da den både ligger på Cityringens strækning og optimalt rent trafikmæssigt, idet de opgravede materialer fra metrobyggeriet skal køres ud til Nordhavnen, hvor det skal være med til at skabe byens kommende bydel,« siger Hanne Tærsbøl Schmidt, udviklingschef i Metroselskabet.

Gå på opdagelse: Metroringens mange byggepladser

Miljøet vejer tungt

Om Christian den 4. bekymrede sig synderligt om miljøet, da han byggede Christianshavn, er nok tvivlsomt. Men Sortedams Sø er fredet, og der skal tages ganske omfattende hensyn, før det første læs jord køres væk.

Første skridt bliver at ramme vandet ind med et specielt gardin, hvorefter dykkere og biologer indsamler de forskellige plantearter, så de kan genplantes efter byggeriet. Gardinet suppleres så af et porøst hegn, der stikker en meter op over vandoverfladen, og som vandet kan sive igennem. Derefter bliver der hældt grus i området, hvor byggepladsen skal ligge, så vandet presses ud i resten af søen. Byggepladsen kan efter planen tages i brug i marts 2013, og så går der ellers fire år og ni måneder, før Sortedams Sø igen er, som den har været i århundreder.

Der er desuden godt nyt til alle løbere, der gerne vil forbedre deres tid rundt om Søerne. Ruten bliver nemlig omtrent 700 meter kortere. I forbindelse med søsætningen af byggepladsen tages en del af de eksisterende grusstier i brug, men der anlægges til gengæld en flydebro til fodgængere på tværs af søen, der altså napper 0,7 kilometer af ruten. Broen, der holdes på plads af flere to tons tunge ankre, kan tages i brug fra slutningen af september.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.