»Skoledagen er én lang eftersidning«

Nu melder pædagogerne sig i koret af kritiske røster mod den kritiserede skolereform.

Ifølge en undersøgelse fra BUPL, mener de fleste pædagoger, at eleverne sidder for stille for længe – i stik modsætning med skolereformens intention. Foto: Morten Stricker
Ifølge en undersøgelse fra BUPL, mener de fleste pædagoger, at eleverne sidder for stille for længe – i stik modsætning med skolereformens intention. Foto: Morten Stricker

Der er stadig langt mellem kolbøtter og badutspring på landets folkeskoler. Pædagogerne melder sig nu i kritikerkoret af skolereformen, som skulle give mere bevægelse i skolen. Det var netop pædagogerne, der var tiltænkt en hovedrolle i udviklingen af den mere sprælske skole, så skoledagen ikke bare blev længere, men også sjovere.

En undersøgelse fra pædagogernes fagforening, BUPL, viser dog et andet billede: Næsten 60 procent af de adspurgte pædagoger mener ikke, at børnene får de obligatoriske 45 minutters daglig bevægelse, og at det går trægt med at vænne sig til den ny reform. 40 procent af pædagogerne mener, at børnenes skoledag er blevet værre i dette skoleår sammenlignet med skolereformens første år.

»Jeg kan sagtens forstå, at børnene føler, at det er en meget lang skoledag, når de bare får mere af det samme. Skoledagen er blevet til den lange eftersidning, som vi frygtede før reformen. Børnene har i stedet brug for, at vi som pædagoger kan lave nogle aktiviteter med dem, som kan hjælpe på trivsel og mobning, men som ligger ud over den daglige undervisning. Der er grænser for, hvad vi kan gøre, når én pædagog står med 40 børn i den understøttende undervisning. Så bliver vi reduceret til opsynsmænd,« fortæller Elisa Bergmann, der er formand for BUPL.

Dermed slutter pædagogerne sig til rækken af kritikere af skolereformens nye lange skoledag. Lærerforeningen har længe været kritisk, og for nylig viste en undersøgelse fra SFI, at 76 procent af eleverne synes, at de går for lang tid i skole. Før reformen var 46 procent utilfredse.

»Der er ikke længere tale om opstartsproblemer. Vi oplever, at der efter skolereformen er blevet mindre tid til det arbejde, pædagogerne udfører, fordi man sparer på skolerne samtidig med, at man indfører en ny reform. Man har nedprioriteret bevægelse i skolen og lærer-pædagog-samarbejdet,« siger Elisa Bergmann.

Forsker: Der skal »ret snart« ske noget

Folkeskolereformen bliver fulgt af forskere i et evaluerings- og følgeforskningsprogram, og flere af de ømme punkter, som pædagogerne peger på, var også fremherskende i de første analyser af reformen, oplyser forskningschef Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College.

»Det bekræfter, at skolerne især har haft vanskeligheder med at implementere reformens nye elementer med åben skole, lektiehjælp og understøttende undervisning. Dog viste vores analyser et mere positivt billede af bevægelse i undervisningen,« siger Andreas Rasch-Christensen.

Kritikken har været massiv, mens kommuner og skole­lede­re har bedt om tålmodighed. Den strategi kan være risikabel.

»Der er en balance mellem en tålmodig implementeringsstrategi og et politisk ønske om, at man ville skabe forandringer med skolereformen. Implementeringstrategisk er det en god idé at være tålmodig, men risikoen er, at skoledagen bare bliver længere, og at man ikke skaber de ønskede forandringer. På et eller andet tidspunkt – ret snart – må man sige, at vi ikke bare kan acceptere, at der ikke sker noget,« mener Andreas Rasch-Christensen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.