Riges børn læser bedre end fattiges

Ny OECD-analyse viser, at danske skoler er på det jævne i international sammenhæng, når det gælder elevernes læseevner og skolernes evne til at udjævne social ulighed.

ARKIVFOTO
ARKIVFOTO
Astrid fra direktørhjemmet læser bedre end Isabella med den enlige, ufaglærte mor. Sådan er det i danske skoler, og sådan ser billedet også ud, hvis man ser på andre lande. Det viser en ny OECD-analyse af PISA-resultaterne fra 2000 til 2009.

I gennemsnit scorer en elev med den stærkeste sociale baggrund 88 points højere på PISA-skalaen end eleverne med den svageste sociale baggrund. Det svarer til en forskel i præstationer på mere end to års skolegang i OECD-landene.

Danske skoler ligger nogenlunde på gennemsnittet for OECD-lande - både hvad angår læsekundskaber og social lighed i uddannelserne. Ifølge OECD-analysen kan vi imidlertid godt lade os inspirere af andre lande, der både formår at holde et højt fagligt niveau og mindske uligheden.

Ganske vist er det ikke lykkedes for nogen lande fuldstændig at udligne forskellene mellem elever fra veluddannede, vellønnede hjem og elever fra hjem med kort eller ingen uddannelse. Forældrenes baggrund har i alle lande betydning for, om eleverne læser godt eller skidt.

Men læseresultaterne fra PISA 2009, der er de nyeste, vi kender til, viser, at det godt kan lade sig gøre både at have gode læseresultater under ét og være i stand til at udligne de sociale forskelle i elevernes præstationer. I Canada, Estland, Finland, Hong Kong Kina, Island, Korea, Liechtenstein og Norge læser eleverne bedre end gennemsnittet, og i alle landene er forskellen mellem socialt stærke og svage elever under 70 points.

Omvendt ser det ud i en række lande, hvor forskellene mellem de socialt stærke og svage elever er over 100 points, og hvor elevernes sociale baggrund betyder allermest for deres skolepræstationer.Det gælder bl.a. lande som Frankrig, USA, New Zealand, Østrig, Belgien og Tyskland. For sidstnævnte er der dog tale om en positiv udvikling fra den første PISA-undersøgelse i 2000 til den seneste i 2009. Det er således lykkedes tyskerne at mindske gabet mellem socialt stærke og svage med 25 points i løbet af de ni år. Det er vel at mærke sket samtidig med, at de tyske elever gennemsnitligt hævede deres læsepræstationer med 13 points.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.