Rekordmange nye øl til danskerne

756 nye danske øl har ramt markedet i 2012, og mikrobryggerierne er endelig ved at få økonomisk fodfæste igen.

Markedet for specialøl er vokset markant.
Markedet for specialøl er vokset markant.

Ølentusiaster og generelt bare ølglade danskere har haft et godt år. Der er nemlig kommet ikke mindre end 756 nye danske øl på markedet i 2012, og det er rekord. Det viser nye tal fra nyhedssitet Beerticker.

Den hidtidige rekord er fra 2008, hvor der kom 647 nye øl. Der er sidste år også blevet etableret 11 nye bryggerier og kontraktbryggerier i Danmark, og det vidner ifølge bryggeriernes brancheorganisation, Bryggeriforeningen, om, at markedet igen er i vækst efter flere år med økonomisk nedgang.

- Tallene viser en meget positiv situation, hvor der kommer flere bryggerier og flere øl, så erhvervet er i dén grad i udvikling. Branchen har forretningsmæssigt konsolideret sig, og det ser også rigtig fornuftigt ud for mikrobryggerierne, siger direktør i Bryggeriforeningen, Niels Hald.

Især mikrobryggerierne, der opstod som en reaktion på de store bryggeriers monopollignende status på ølmarkedet, har været igennem en hård tid siden 2008, da finanskrisen indtraf.

- Vi havde en ølrevolution i Danmark for omkring ti år siden, hvor vi så en hel bølge af nye, små, innovative mikrobryggerier, og der var en fantastisk vækst i markedet, hvor øllene næsten solgte sig selv. I 2008 ramte finanskrisen så de små bryggerier rigtig hårdt, og der kom et stigende prispres og et større krav om professionalisering, og derfor var mange af mikrobryggeriene udfordret på økonomien, forklarer Niels Hald.

I januar sidste år klarede hver fjerde mikrobryggeri sig så dårligt økonomisk, at de stod til at dreje nøglen om. Men nye tal fra december 2012 viser nu sorte tal på bundlinjen og overskud hos en stor del af de små bryggerier.

- Mange af bryggerierne er blevet bedre til at drive forretning og er blevet mere professionelle. De ved, hvad de skal satse på, og hvor de skal satse, og de er blevet skarpe på, hvad de vil tilbyde forbrugerne. Og så er de også mere professionelle med hensyn til salg og marketing, siger bryggeridirektøren.

Derudover er markedet for specialøl vokset markant, og den vækst formår mikrobryggerierne at udnytte. De kan nemlig tilbyde den fokus på kvalitet og gode råvarer, som danskerne i stigende grad efterspørger.

- Specialøl er produkter af høj kvalitet med nøje udvalgte råvarer, og danskerne er gennem de seneste år blevet mere kvalitetsbevidste og har fået en større interesse for specielle øl. De er mere villige til at betale lidt ekstra for en god smagsoplevelse og kvalitet, siger Niels Hald.

Det kan også ses på Beetickers øltal, der viser, at specialbryggerier som Mikkeller og Evil Twin Brewing indtager første- og andenpladsen over de danske bryggerier, der har udsendt flest øl i 2012 med henholdsvis 91 og 75.

Nyhedssitets redaktør, Peter Myrup Olesen, oplever også, at danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste.

- Bryggerier som Mikkeller og Evil Twin Brewing er det, jeg kalder »ølnørd-bryggerier«, og de elsker at eksperimentere med opskrifter og råvarer. Det er danskerne glade for, og derfor spår jeg også, at de kommer til at fortsætte med at sende mange specialøl ud på markedet fremover, siger han.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.