Psykologhjælp skal mindske skolebørns pjæk

I Aarhus vil psykologer udvikle en ny terapeutisk metode til behandling af børn, der har for stort skolefravær. Et fireårigt evidensbaseret forskningsprojekt skal vise, om det er effektivt.

Et nyt projekt, hvori psykologhjælp til de berørte børn indgår, skal være med til at nedbringe pjækkeri i folkeskolen. Arkivfoto: Scanpix
Et nyt projekt, hvori psykologhjælp til de berørte børn indgår, skal være med til at nedbringe pjækkeri i folkeskolen. Arkivfoto: Scanpix

Skolebørn med et massivt fravær skal nu tilbydes psykologhjælp som led i et stort videnskabeligt forsøg. Forskningsprojektet Back2School, der er støttet af Innovationsfonden og koster 15,3 mio. kr., skal vise, om adfærdsterapi og psykologbistand får eleverne til at droppe sofaen derhjemme og i stedet pakke tasken og gå i skole.

Målet med Back2School er at finde frem til, hvorfor børn pjækker samt udvikle psykologiske metoder til at begrænse fraværet. Endelig skal det afprøves videnskabeligt, om de nye metoder virker bedre mod fravær end de hidtidige tiltag. På sigt ventes det, at metoderne skal udbredes til hele landet og kan give en samfundsøkonomisk besparelse. Massivt skolefravær medfører nemlig øget risiko for dårligere karakterer, øget risiko for at droppe ud af uddannelsessystemet og øget risiko for at få sociale problemer som voksen.

»Fraværet er et problem, og det er et problem i vækst. Vi står rent faktisk lidt magtesløse over for det, for det har været svært at få hul på fraværet med de hidtidige foranstaltninger. Forældrene vil gerne have deres børn til at gå i skole, men har ofte ikke held med det. Der er tale om unge, som barrikaderer sig med computeren hjemme på værelset. De er meget negative og afvisende over for at gå i skole,« siger Jan Kirkegaard, der er pædagogisk chef i Aarhus Kommune.

Problemet med ulovligt fravær – eller pjæk – er stigende, og alene i Aarhus er 737 skoleelever væk fra skole en dag om ugen, viser den seneste fraværsstatistik. For 101 elever er fraværet over 40 pct. – svarende til mindst to dage om ugen. I gennemsnit har hver skole i Aarhus to elever med et fravær på mindst 40 pct.

»Godmorgen, nu skal du i skole«

De senere år har flere kommuner taget utraditionelle metoder i brug for at få elever med massive fraværsproblemer i skole. Nogle har oprettet morgenvækkekorps med medarbejdere, som tager rundt til hjemmene og får børnene op og i skole til tiden. Men fælles for de mange indsatser er, at de ikke er videnskabeligt undersøgt. Det skal projektet i Aarhus nu råde bod på, idet det er tilrettelagt som et lodtrækningsforsøg, hvor den ene gruppe elever modtager kommunens hidtidige hjælp, mens Pædagogisk Psykologisk Rådgivning afprøver de nyudviklede metoder på den anden gruppe elever.

»Det er et forsøg på at måle videnskabeligt, hvilke metoder der virker bedst. Vi håber, vi kan udvikle en mere systematiseret hjælp, som kan udbredes til andre kommuner i landet, hvis det viser sig at have en god effekt,« fortæller professor Mikael Thastum fra Aarhus Universitet.

»Børn med et stort skolefravær er en meget forskelligartet gruppe. Nogle af børnene kommer ikke i skole, fordi de har en social fobi, angst eller depression, andre kommer ikke, fordi de lider af separationsangst og ikke tør forlade forældrene. Så er der nogle børn, der ikke kommer i skole, fordi de sidder oppe og spiller computer hele natten, mens andre bliver væk på grund af mobning. Vi udvikler forskellige behandlingsforløb, som afhænger af barnets problem,« siger han.

Mikael Thastum har mange års erfaring fra arbejdet med angste børn på Angstklinikken på Psykologisk Institut på Aarhus Universitet. Her har han udviklet en dansk udgave af et velrenommeret og dokumenteret australsk behandlingsprogram til børn med angst, Cool Kids. Det anvendes i dag af adskillige kommuner landet over.

Forskningsprojektet inddrager også barnets forældre og skole i løsningen af problemerne. Det kan for eksempel være ved at lære forældrene, hvordan de skal sætte grænser for deres børn. Projektet er netop startet med udviklingen af de nye metoder. Senere følger et pilotprojekt og selve behandlingen af børnene.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.