PR-bureau klar til at »blackliste« uhæderlige kunder

Ejeren af PR-bureauet Propr kræver en større selvjustits i branchen og konsekvens over for uhæderlige kunder fra brancheforeningen, der dog ikke mener, at der er grund til at stramme op.

Det skader hele PR-branchen, når DSB bruger Waterfront til at pacificere en journalist, så han ikke længere skriver kritisk om de Danske Statsbaner.

Det mener ejer og media relations director i PR-bureauet Propr, Andreas Hansen. Branchen bør holde sig helt væk fra at arbejde sammen med virksomheder som DSB.

- Hvis der kom en kunde med så slem en »track record« som DSB til os, så ville de få pænt besked på, at vi ikke er den rette samarbejdspartner, og så er det uanset, hvor flot et budget, der er tale om, siger Andreas Hansen.

- Vi har intet problem med at »blackliste« kunder som opfører sig, som DSB angiveligt har gjort. Og det ville være super, hvis andre også tog et aktivt standpunkt, fortsætter han.

Propr-chefen uddyber den »slemme track record« med, at DSB blandt journalister har ry for at »modarbejde mere, end medarbejde«, når pressen skal bruge oplysninger om - eller kommentarer fra de Danske Statsbaner.

Og sådanne selskaber skal man passe på med, mener Andreas Hansen.

- Repræsenterer man en kunde, der har dårlige hensigter, så falder det tilbage på branchen. Du er, hvem du samarbejder med. Og for os handler det ikke om at sikre et stort budget for enhver pris, siger Propr-ejeren, der ikke har noget imod at blive kaldt »hellig« eller »smagsdommer«.

Han understreger, at man skal passe på med at blackliste virksomheder over en bred kam, og at han ikke skal gøre sig til dommer over, hvorvidt DSB-Waterfront-sagen er alvorlig nok til, at andre PR-bureauer eller brancheforeningen burde afvise DSB. Men det ville være et stærkt signal at sende fra brancheforeningen, der allerede har et etisk kodeks, som den læner sig op ad.

- Mener man, at man sætter etik og moral højt, så er man også nødt til at sætte handling bag. Jeg går ikke ind for at blackliste i flæng, men hvis der er grund til det, så ville det være et stærkt signal, siger Andreas Hansen.

Han understreger, at Propr ikke er medlem af Public Relations Branchen, hvor formand Morten Grøn synes, at tanken om en såkaldt »blackliste« er »et noget kontroversielt forslag«.

- Hvis det er tilfældet, at DSB er kendt for ikke at være så gode til at vedligeholde og pleje relationer til medierne, så har de jo netop brug for professionel kommunikationsrådgivning, siger Morten Grøn, der stempler DSBs ageren i den verserende sag som en »uprofessionel tilgang til PR«.

- Det er en naiv tilgang til PR, og jeg vil kalde det anti-PR at forsøge at »bestikke« sig til at få en journalist til at holde op med at skrive kritisk om DSB.

Ifølge Sten Bønsing, der er ekspert i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, har DSB forbrudt sig mod den såkaldte »magtfordrejningslære« og kan altså risikere at få en retssag på halsen. Men en eventuel dom vil heller ikke retfærdiggøre, at PR-branchen vender ryggen til DSB, mener Morten Grøn.

- Det svarer jo til, at en revisor ikke ville kunne lave revision på et selskab, som har fået en dom. Jeg synes, at det er en absurd tanke, siger han.

Formanden for Public Relations Branchen henviser i stedet til, at brancheforeningen har et etisk kodeks, som dikterer, at alle medlemmer er forpligtet til at overholde samme regler, som kunden er.

- Så man kan altså ikke være en slags stråmand ud i et spinærinde, der bliver sat til at lave beskidt arbejde, som er ulovligt for for eksempel DSB, understreger Morten Grøn.

DSB har bedt advokatfirmaet Bruun & Hjejle om at undersøge sagen, men hverken DSB eller advokatfirmaet vil oplyse præcist hvad, der skal undersøges. Eller hvornår undersøgelsen er slut.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.