Pirater slipper nådigt fra dansk fangenskab

Seks ud af syv formodede pirater får lov at sejle videre eller bliver sat i land, viser opgørelse fra Søværnet. Men jagten fortsætter med ny fregat, og udenrigsminister Villy Søvndal er tilfreds med resultaterne.

Søværnets tre nye fregatter øvede i går formationssejlads for Sjællands Odde.
Søværnets tre nye fregatter øvede i går formationssejlads for Sjællands Odde.

Når danske flådefartøjer standser piratfartøjer og tilbageholder formodede pirater, er der omtrent statsgaranti for, at de formodede pirater efter nogle dages ophold i skibets celler får lov at sejle videre eller sættes tilbage på Somalias strande.

Det fremgår af en opgørelse af resultaterne siden 2008, som Søværnets Operative Kommando har lavet for Berlingske. 41 af 286 tilbageholdte er overdraget til lande som Kenya og Seychellerne til retsforfølgelse.

Men de danske skibe har i samme periode befriet 78 gidsler fra fangenskab, og selv om der stadig befinder sig danske gidsler i fangenskab, er udenrigsminister Villy Søvndal (SF) tilfreds med indsatsen.

»Den gode nyhed er, at der faktisk har været et massivt fald i antallet af kidnapninger. Det er vel det bedste bevis for, at indsatsen har haft en effekt,« siger han i en kommentar til Søværnets opgørelse.

Netop nu gør Søværnet klar til at sende et nyt skib til Det Indiske Ocean. I går sejlede Danmarks tre nye fregatter for første gang sammen på havet, og et af dem, »Iver Huitfeldt,« skal til oktober overtage piratbekæmpelsen.

Pirater får plads i lagerrummet

Ombord på fregatterne gør de dystre tal om den manglende retsforfølgelse af piraterne indtryk.

»Jeg kan mærke det på besætningen og også på min egen retsfølelse, at der er brug for en forklaring på, hvorfor piraterne ikke skal i fængsel. Men effekten af vores og andres indsats kommer, uanset om piraterne havner i fængsel,« siger kommandørkaptajn Kristian Haumann.

Det er ham, der skal have kommandoen, når »Iver Huitfeldt« indleder sit togt, og han er sikker på, at fregatterne vil løse opgaven mindst lige så godt som de to støtteskibe, »Absalon« og »Esbern Snare« har gjort.

Fregatten er udstyret med omtrent samme sensorer, altså radarer og andre systemer, der kan opdage og følge formodede piratfartøjer på lang afstand. Men fregatten sejler hurtigere end støtteskibene, hvilket i nogle situationer øger effektiviteten. Hvor støtteskibene har kunnet opstille celler til pirater på de indvendige store »vogndæk«, må pirater affinde sig med et hundrede kvardratmeter stort lagerrum under fregattens helikopterdæk agterude. Rummet er udstyret med aircondition og ti celler, og ifølge Kristian Haumann er forholdene i virkeligheden bedre end på støtteskibene, fordi piraterne kan isoleres fuldstændig fra skibets operationer.

180 søfolk er fanger

Lige nu er 180 søfolk fanger hos piraterne, heriblandt to danske søfolk. Desuden er syv handelsskibe og et større antal dhows, der er en traditionel, arabisk sejlbåd, i piraternes besiddelse. Men antallet af gidsler er faldet stærkt i de seneste år, og så må retsfølelsen finde sig i at blive trådt på, i hvert fald når man spørger politikere og eksperter.

»Jeg kan love, at vi fortsat vil gøre et kæmpearbejde for at retsforfølge pirater, når der er nogen som helst mulighed for det. Men det er der bare ikke altid,« siger Villy Søvndal.

En af Danmarks førende eksperter i pirateri, Lars Bangert Struwe fra Center for Militære Studier, konstaterer, at der trods vanskelighederne med at finde tilstrækkelige beviser til at få pirater dømt og finde lande, der vil retsforfølge, sidder der trods alt omkring tusind pirater bag tremmer. Og Danmarks Rederiforenings vicedirektør Jan Fritz Hansen er ikke særlig optaget af, om pirater slæbes for retten eller ej.

»Retsforfølgelse af pirater er kun i en dråbe i havet i forhold til antallet af mennesker, der begår pirateri, og retsforfølgelse har ikke nogen stor afskrækkende effekt,« mener han.

»En stor del af dem, der forsøger sig med pirateri, omkommer undervejs, af sult, tørst eller fordi de drukner. Det vigtige for os er, at krigsskibene beskytter vores skibe. At det store antal frigivne så krænker vores retsbevidsthed, er straks noget andet,« siger han.

Pirater afsoner i Seychellerne

Flere tidligere forsøg på at hente formodede pirater til Danmark er strandet hos anklagemyndigheden, som ikke har ment, at der var tilstrækkelige beviser til at få dem dømt. Men beviserne har altså været tilstrækkelige til at få pirater dømt ved domstole i Seychellerne, som Danmark har en aftale med, og i Kenya, som indimellem har taget imod formodede pirater fra danske skibe.

Men nøglen til at få flere pirater retsforfulgt ligger i fængselskapaciteten i området. Danmark støtter modernisering af et fængsel i Somaliland, hvor der bliver omkring 60 pladser til rådighed, og opførelsen af et nyt piratfængsel med 500 pladser i den somaliske provins Puntland. Ideen er at tømme fængslerne i Seychellerne, hvor en fjerdedel af pladserne er fyldt med pirater, og i stedet lade dem afsone I somaliske fængsler, efter de er blevet dømt i Seychellerne.

I farvandet ud for Sjællands Odde i går handlede det dog ikke om at dømme pirater, men om de tre store fregatter, der markerede en milepæl i Søværnets historie med at øve formationssejlads. Om bord på den langt mindre patruljebåd »Nymfen«, som medbragte fotografer fra forsvaret og presse, måtte farthåndtagene helt frem for at følge med, og så var det ikke engang nok. Mens »Nymfen« huggede fremad i dønningerne, kunne man på fregatterne knap mærke andet end en let dirren fra maskinerne.

Søværnet har kun besætninger til to fregatter – den tredje fregat var til lejligheden bemandet med vedligeholdelsesfolk og lånte folk fra de andre skibe. Der er heller ikke penge til at indkøbe langtrækkende luftværnsmissiler til mange millioner kroner stykket. Men glæden over de nye skibe er ikke til at tage fejl af.

»Nok verdens bedste fregat,« lyder svaret, når man spørger besætningen.

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.