Pinligt, når læreren taler om sex

Eleverne vil ikke snakke sex og følelser med deres lærere.

ARKIVFOTO: Regeringen har sammen med Enhedslisten og SF afsat 30 millioner kroner, som skal gå til organisationen Sex & Samfunds indsats for at fremme den seksuelle sundhed blandt børn og unge.
ARKIVFOTO: Regeringen har sammen med Enhedslisten og SF afsat 30 millioner kroner, som skal gå til organisationen Sex & Samfunds indsats for at fremme den seksuelle sundhed blandt børn og unge.

Lad biologilæreren vise tværsnit af underlivet og berette om graviditeter og kønssygdomme. Men når det handler om følelserne, vil eleverne helst ikke tale med læreren.

- Det vigtigste for de store børn er at få nogle eksterne undervisere ud, som er mere i øjenhøjde med eleverne, end deres lærere er. Sex fylder meget hos elever i den alder, og det er lettere at tale om følelser, når der kommer nogle lidt yngre mennesker udefra. Så kan man i biologi lære om andre aspekter af seksualundervisningen - prævention, graviditet og kønssygdomme, siger Vera Rosenbeck, der er formand for Danske Skoleelever.

Undgå hysteri og forskrækkede børn


I dag skriver Berlingske, at en stor del af de yngste elever i folkeskoler går glip af seksualundervisning. Det er et såkaldt timeløst fag, så der er ikke krav til, hvor mange timer skolerne skal sætte af til undervisningen, men tyngden af timer ligger primært i 7. og 8. klasse. Syv ud af ti børnehaveklasser får slet ikke seksualundervisning, viser undersøgelsen, som Sex & Samfund har gennemført blandt lærere i folkeskolen.

- Jeg tror, at det er vigtigt for de yngre børn, at de taler om krop og grænser med nogen, de er trygge ved; nemlig deres lærere. Men dialogen kan være meget svær, også fordi lærerne ikke har en uddannelse i det, siger Vera Rosenbeck.

Samme melding kommer fra forældrene. Vi skal passe på ikke at skabe hysteri og gøre børnene bange, mener formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

- Vi skal lære børnene, hvor grænsen går. Men vi skal skabe et naturligt forhold uden at forskrække dem og skabe hysteri. Det er meget, meget svært. Ud fra den betragtning kan jeg godt forstå, at skolerne ikke rigtig er kommet i gang med det, siger Mette With Hagensen.

 

Forældrenes opgave at opdrage


Hun opfordrer skolerne til at inddrage forældre, for familierne er meget forskellige.

- Nogle "knuser" hinanden hele tiden, anden hilser med strakt hånd. Forældrene skal inddrages i klassen og i skolebestyrelsen, for vi er på grænsen mellem det, der er skolen opgave, og det, vi som forældre skal opdrage vores børn til. Vi forældre har et ansvar, og vi skal også kunne tage snakken med vores børn - også selv om det bliver med røde ører, siger Mette With Hagensen.



I Sex & Samfunds undersøgelse giver mange af de adspurgte lærere udtryk for, at skolen i dag pålægges mange opgaver, som lærerne skal finde tid til. Tre ud af fire lærere giver udtryk for, at lærerne pålægges for mange emner, som de skal undervise i.

I dag er seksualundervisning, færdselslære og andre af de såkaldte timeløse fag ikke en fast del af skoleskemaet, men noget, som lærerne finder tid til i de øvrige fag. Sådan skal det også være fremover, mener over halvdelen af lærerne i undersøgelsen. Under en tredjedel af lærerne mener således, at seksualundervisning bør blive et skemalagt fag med fast timetal. Samme holdning har forældrene.

- Det er fint, som det er i dag, at lærerne inddrager det i undervisningen, hvor det falder naturligt. Problemet med timeløse fag er blot, at de kan blive glemt, siger Mette With Hagensen.

 

 

Ingen dårlige undskyldninger


Det er skoleledernes ansvar at sikre tid nok til seksualundervisningen, lyder budskabet fra de Radikales børne- og undervisningsordfører, Lotte Rod.

- For nylig hørte vi, at eleverne ikke fik førstehjælp. Og nu er det seksualundervisning. Begge dele er timeløse fag, som skolerne skal undervise i. Men det sker ikke. Jeg vil tage det op med skolelederne, så vi kan se på, hvad de kan gøre, siger Lotte Rod.

Hun mener, at skolerne med den kommende folkeskolereform får en god lejlighed til at opprioritere seksualundervisningen.

- Med skolereformen får skolerne mere tid. Så frem over gælder der slet ikke nogen undskyldninger, om at skolerne ikke har tid til det, siger hun.

Lotte Rod mener dog stadig, at seksualundervisning skal være et timeløst fag, så det også kan inddrages i skolens øvrige fag, hvor det falder naturligt.

Deltag i debatten: Bør seksualundervisning være skemalagt, eller hvordan sikrer man bedst, at børn bliver bevidst om kroppen?

 

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.