»Personalet lader til at have mere overskud«

Selv om den nye 1813-ordning fylder massivt i akutlandskabet, tager hovedstadens skadestuer omvæltningen med ophøjet ro. På Bispebjerg Akutmodtagelse er både patienter og personale med til dagligt at justere akutordningen.

Toårige Duygu Vrsarov, der er kommet til akutafdelingen på Bispebjerg Hospital sammen med sin mor og storesøster via den meget omdiskuterede akuttelefon 1813, er ikke meget for at give børnelæge Morten Breindahl lov til at lave en podning i halsen for streptokokker. Det lykkes dog til sidst, og heldigvis fejler hun ikke noget alvorligt. Foto: Martin Sylvest
Toårige Duygu Vrsarov, der er kommet til akutafdelingen på Bispebjerg Hospital sammen med sin mor og storesøster via den meget omdiskuterede akuttelefon 1813, er ikke meget for at give børnelæge Morten Breindahl lov til at lave en podning i halsen for streptokokker. Det lykkes dog til sidst, og heldigvis fejler hun ikke noget alvorligt. Foto: Martin Sylvest

»Man har sin principper, ikke?«

Børnelæge Morten Breindahl smiler overbærende til toårige Duygu Vrsarov, som spruttende hyler ham lige op i ansigtet. Han skal tage en podning for streptokokker i hendes hals, og det passer tydeligvis ikke den unge dame. Derfor må moren også give en hjælpende hånd til, så kampen på viljestyrke falder ud til børnelægens fordel.

»Sådan, nu er det overstået. Du er så dygtig,« siger han roligt og griner lettet til moren.

Egentlig var der ikke behov for slagsmålet, men Morten Breindahl ville hellere bruge noget ekstra tid på at skabe ro og sikre, at barnets mor ikke længere havde noget at være nervøs for.

»Personalet ved godt, at det ikke nytter noget at forcere en konsultation og være fortravlet, men i stedet give patienterne den tid der skal til for dem for at løsne op, så de får svar på deres spørgsmål, samtidig med at man får lagt den rette plan for deres forløb,« forklarer Charlotte Rahbek, der er oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital.

Ude i venteværelset på akutmodtagelsen sidder Carina Baustier med sin søn på ni år, Tristan. Ligesom med Duygu har lægerne taget sig god tid til at se på hans ankelskade, og det sætter hans mor stor pris på.

»Personalet lader til at have mere overskud og være mere nærværende end førhen, hvor de måske var stressede og ikke gav sig tid nok til patienterne,« siger hun.

Carina Baustier ringede til akuttelefon 1813, da sønnen faldt på trampolinen og slog foden. Her henviste sygeplejersken hende til Bispebjerg, hvor hun fik en tid.

»Men da jeg ikke kunne efterlade mine to andre børn alene hjemme, skrev hun i vores fil, at vi kom så hurtigt som muligt. Da vi så ankom og tjekkede ind med sundshedskortet, nåede vi bogstavelig talt kun lige at sætte os i venteværelset, før vi skulle rejse os igen,« fortæller hun.

Og netop fordi akuttelefonen tildeler patienterne et forventet behandlingstidspunkt på skadestuen, når man ringer op, har man nu mulighed for at bruge ventetiden i hjemmet. Det benytter mange patienter sig allerede af, og det kan mærkes på Bispebjerg Hospital, hvor atmosfæren er rar og afslappet, fordi der er væsentlig færre stressede patienter at tage hånd om i venteværelserne.

Selv i de normalt højspændte timer mellem klokken 19 og 21 på hverdagsaftener er der roligt på akutmodtagelsen, selv om personalet har nok at se til. Onsdag aften behandlede skadestuen 81 patienter, som var henvist fra 1813-telefonen, og det er ifølge Charlotte Rahbek en gennemsnitlig aften, efter at det nye system er trådt i kraft.

»Vi har indtil nu fået det antal nye patienter, vi havde forventet at få, da 1813 trådte i kraft. Samtidig med dem, får vi som vanligt også vores sværere syge ambulancepatienter samt patienter med forstuvninger og flænger. Det nye er, at vi også modtager voksne og børn med hoste, feber og andre tilstande, som før blev tilset af lægevagten,« siger hun.

Små forbedringer hver eneste dag

En af de læger, som tilser 1813-patienterne, er Amneh Hawwa, som til daglig er overlæge i almen medicin og gynækologi. Hun er meget tilfreds med det nye system, som hun hurtigt er kommet godt ind i, og allerede fra første vagt kunne hun tilgå systemet og behandle 15 patienter uden problemer.

»Jeg var også lægevagt i det gamle system før nytår, og umiddelbart virker 1813-ordningen hverken værre eller bedre end det system, vi brugte før. De eneste forskelle er, at det er et nyt og anderledes system og en anden administration, men det er de samme læger, chauffører og patienter,« forklarer hun.

Både hun og oversygeplejerske Charlotte Rahbek er enige om, at personalet på akutmodtagelsen i øjeblikket har en stejl læringskurve, og at man dag for dag kan se små forbedringer – både i håndteringen af de nye IT-systemer og i forhold til det nye tværfaglige samarbejde.

»Derfor går vi patientens vej, for vi ved, at det nye system kræver justeringer – daglige justeringer – for at komme til at fungere optimalt. Så vi noterer i logbøger, hvad der virker, og hvad der ikke virker, vi taler med patienterne og personalet, som er rigtig gode til at fortælle os, hvad vi gør godt og mindre godt,« siger Charlotte Rahbek.

Oversygeplejersken forklarer, hvordan et meget enkelt tiltag, hvor lægerne har skrevet deres navn på døren til deres pågældende konsultation, har sikret, at både patienter og personale ved, hvor lægen »bor«, og det har lettet de logistiske udfordringer.

Og det er ikke kun internt på akutmodtagelsen, at personalet retter til. »Vi tilbagemelder dagligt til 1813s vagtledere og chefer om, hvad der kan optimeres, og hvad der har fungeret rigtig godt, så vi sammen kan optimere arbejdsgangene og gøre det endnu bedre,« siger Charlotte Rahbek.

Tilbage i konsultationslokalet har Duygu Vrsarov travlt med at rode legetøjsskuffen igennem for noget spændende. Imens viser det sig, at hendes podning er negativ. Det får straks moren til at ånde lettet op. Så er det bare en virusinfektion i ørene i denne omgang.

»Men hvis det ikke går væk efter et par dage, vil jeg selvfølgelig råde dig til at ringe 1813 igen, så vi kan undersøge det nærmere.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.