Pensionsmilliarder klar til havnetunnel

Første konkrete tilsagn om at skyde et milliardbeløb i en havnetunnel i København i et offentligt-privat samarbejde er klar. Præcis som det står på ønskesedlen i trepartsforhandlingerne.

Området omkring Honnørkajen. Foto: Axel Schütt
Området omkring Honnørkajen. Foto: Axel Schütt

Helt uventet har politikerne allerede milliarder af kroner på kontoen, endnu inden de har truffet beslutningen om at bygge blandt andet en længe drøftet havnetunnel til tung trafik i København.

Danmarks tredjestørste pensionsselskab, Sampension, melder sig nemlig som første investor klar til at skyde op til 10 milliarder kroner i en havnetunnel, så den indre by kan aflastes for trafik.

Også andre står klar til at skyde penge ind i et offentligt-privat partnerskab (OPP), som netop nu vækker varme følelser i regeringens trepartsforhandlinger.

»En havnetunnel er en investering i et niveau, som det kan betale sig at bruge kræfter på, fordi vi vurderer et stort kommercielt potentiale. Der er klart behov for tunnelen i København, hvilket gør det mere interessant for en investor at deltage i. Fast infrastruktur betyder typisk også, at det er en investering med en pengestrøm og et afkastforløb af lang varighed. Så vi er absolut i stand til at investere et milliardbeløb, og jeg er sikker på, at det er også adskillige investorer af vor type,« siger Hasse Jørgensen, administrerende direktør for Sampension, der har en balance på lidt over 180 milliarder kroner.

Under trepartsforhandlingerne peges på offentligt-private partnerskaber til at sparke store projekter i gang og sætte blus på vækst. »Vi har hele tiden haft interesse for denne type af projekter, men nu virker det nærmere på at være realistisk. Trin et er dog, at man politisk beslutter at bygge en havnetunnel. Derefter skal myndighederne beslutte, om man ønsker et offentligt-privat partnerskab og drøfte vilkårene med store, relevante investorer,« forklarer Hasse Jørgensen.

Den mest interessante samarbejdsmodel er, at investorerne bygger tunnelen og derefter står for driften i koncession med det offentlige.

»Det offentlige skal til gengæld tage driftsrisikoen. Altså om der kører mange eller få biler igennem, om de skal betale eller ej og hvor meget i givet fald. Vi har fra tid til anden drøftet det i branchen, så jeg er sikker på, at der kan etableres et konsortium af interesserede investorer,« siger topchefen.

Overborgmesteren er meget interesseret

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er meget glad for udmeldingen, men understreger, at staten afgør, om der skal etableres en havnetunnel og en OPP-finansiering.

»Det lyder som en rigtig god ide at få et møde meget snart med Hasse Jørgensen. Det vil jeg tage initiativ til. Jeg er selv meget optaget af en østlig omfartsvej, som kan fjerne meget af trængselen i den indre by. Kgs. Nytorv er blevet en omfartsvej, og det er ikke holdbart med så megen trafik, der ikke har et ærinde i byen,« siger overborgmesteren.

Kommunen er allerede i gang med en firsporet Nordhavnsvej til over to mia. kr. »Så vi er allerede begyndt på første fase, men det samlede vejanlæg løber op i cirka 25 mia. kr. Derfor er det selvfølgelig interessant at høre, at der er investorer,« siger Frank Jensen. Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er også begejstret.

»Det er en glædelig melding. Vi har en række påtrængende, store infrastrukturprojekter som havnetunnelen. Det bliver meget vanskeligt at finansiere over Finansloven, så tiden er inde til at afprøve OPP i stor skala. Jeg tror, at mange danskere holder af tanken om, at danske pensionskroner arbejder i Danmark. Udfordringen er at finde en model, som sikrer et rimeligt afkast, men også en rimelig risiko, » siger Kristian Pihl Lorentzen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.