Pædagoger: Børnehaven er absolut ikke kun hygge

Børnehaven er afgørende for småbørns læring, mener pædagogerne, og man risikerer at tabe dem på gulvet, hvis man sender dem et år tidligere i skole.

ARKIVFOTO
ARKIVFOTO

I børnehaven lærer poderne gennem både leg og læring at blive hele mennesker, og den udvikling ville man ødelægge ved at sende dem i skole allerede som fire-femårige.

Det vurderer pædagogernes fagforbund, BUPL, og formand Henning Pedersen er meget skeptisk over for konklusionerne i en analyse fra Kraka, der ifølge Politiken lyder på, at danske børn ville blive verdensmestre i læsning og matematik, hvis de startede et år tidligere i skole.

»Børnehaven er absolut ikke kun hygge,« siger Henning Pedersen og fortsætter:

»Det er misforstået, at børn ikke lærer noget i vuggestuen og i børnehaven. De lærer nemlig rigtig meget, og det skaber fundamentet for, at de klarer sig godt i skolen senere hen. Det handler ikke kun om faglige færdigheder, men det handler om i bred forstand at blive livsduelige mennesker, og det er det, der sker i de tidlige år i børnehaven.«

Når børn lærer at løse konflikter og at lege sammen med andre børn, lærer de noget om sig selv, mener BUPL-formanden.

Analysen fra Kraka viser, at i stort set alle de OECD-lande, der klarer sig bedre i PISA-testene end Danmark, begynder eleverne tidligere i skole end de danske. Og med et års tidligere skolegang ville de danske elever rykke op i top 10 i læsning og matematik, anslår Kraka.

Men Henning Pedersen er bange for, at man risikerer at tabe børnene på gulvet, hvis det hele pludselig handler om at klare sig godt i en PISA-test.

»Der er ikke noget, der tyder på, at børn er parate til egentlig faglig undervisning på så tidligt et tidspunkt, og det er alt for ensidigt kun at fokusere på, at man skal klare sig godt i en test i dansk eller matematik, når man fylder 15 år. Man har slet ikke de sociale og personlige aspekter med, som hører med til udviklingen hos det enkelte barn, og de skal udvikles i børnehaven,« siger han.

Pædagogformanden vurderer, at man med pædagogiske læreplaner og lignende tiltag i daginstitutionerne har formået at skabe et vigtigt fokus på, at leg og læring i børnehaven hænger uløseligt sammen – og det er vigtigt, at det bliver ved med at være sådan, mener han.

DEBAT | Hvad mener du om at sende børn i skole fra femårsalderen? Bland dig i debatten her på Berlingskes Facebook-side.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.