Og pludselig var der grænsekontrol

På få minutter var tiden skruet 15 år baglæns ved den dansk-tyske grænse. Grænsekontrollen er tilbage. De fleste biler suser lige igennem, men for de mange togrejsende flygtninge og migranter er vejen gennem Danmark blevet sværere.

Grænsekontrol ved banegården i Kruså. Foto: Palle Peter Skov
Grænsekontrol ved banegården i Kruså. Foto: Palle Peter Skov

Et gult, midlertidigt vejbump blev rullet tværs over hovedgaden i Kruså. Politiet spærrede det ene spor af, hvorefter omtrent ti betjente i refleksveste tog plads i vejkanten. Og så blev de første biler ellers vinket ind til siden.

Blot få minutter efter statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) havde annonceret i Spejlsalen, at Danmark indfører midlertidig grænsekontrol ved den tyske grænse, var politiet i fuld gang med at tjekke pas i grænsebyen Kruså. Og ligeså i Padborg, i Tønder, på E45-motorvejen og ved en lang række andre grænseovergange i det sydligste Jylland.

Danskere, der i mellemtiden var taget til Fleggaard for at handle billige øl og sodavand, kunne opleve grænsekontrollen være en realitet for første gang siden 2001, når de kørte hjem igen.

Det var tydeligt, at Sydjyllands Politi var grundigt forberedt på, at Sveriges beslutning om at skærpe grænsekontrollen mandag netop kunne lede til, at den danske regering ville træffe en lignende beslutning.

Mens politiet har forberedt sig på at indføre grænsekontrol i ugevis, kom det noget mere bag på nogle billister.

»Hvad er det her nu for noget? Er der er sket en ulykke?« lød det ud af et vindue.

»Sikke et spild af penge!« lød det ud af et andet.

Udvalgte biler stoppes

Sammenlignet med den svenske kontrol er den danske version mere lempelig. Ved kontrolposterne på den dansk-tyske grænse kan langt størstedelen af bilisterne nøjes med at sænke farten, men kan ellers fortsætte uforstyrret ind i Danmark. Kun enkelte – ofte biler med udenlandske nummerplader – bliver stoppet.

Spørger man lederen for Politets Udlændingekontrol, Palle Linné, hvilke biler eller bilister politiet går efter, er svaret noget kryptisk.

»I politiet siger vi, at det er »noget for vores næse.« Og så går vi efter det. Det er noget, vi er opdraget med,« sagde Palle Linné på et mindre pressemøde ved grænsekontrollen i Kruså.

Mandag aften var endnu ingen bilister blevet afvist i forsøget på at krydse grænsen.

Selvom de pludselige kontrolposter gav anledning til undren, skabte de mandag ingen køer eller større trafikale problemer. På E45-motorvejen i nordgående retning blev der opsat nye skilte, som beordrede billisterne ned på 40 km/t inden grænsen, så politiet lettere kunne vinke udvalgte biler ind på en særlig afkørsel, hvor paskontrollen blev gennemført.

På de mindre veje har politiet opsat bump og kegler, som skal sikre, at billisterne kommer ned i tempo.

Kontrol i togene skærpes

Langt størstedelen af de flygtninge og migranter, der de seneste måneder er rejst til og gennem Danmark, er ikke kommet i bil men med tog. Oftest med DSB fra Flensborg.

Også togene bliver nu udsat for skærpet grænsekontrol.

Siden begyndelsen af september har Syd- og Sønderjyllands Politi været til stede på banegården i grænsebyen Padborg og er steget ombord i stort set hvert eneste tog fra Tyskland. Betjentene har dog hidtil kun haft tilladelse til at foretage såkaldte ID-kontroller af samtlige passagerer på tre afgange om dagen. På de øvrige afgange kunne politiet gennemføre screeninger – en form for stikprøvekontrol, hvor politiet kun tjekker identitetspapirer på ganske få passagerer. Med indførelsen af midlertidig grænsekontrol må politiet nu tjekke ID på samtlige passagerer på samtlige afgange. Og det vil politiet forsøge at gøre, lød det fra Palle Linné.

Da toget fra Flensborg rullede ind på Padborg Station kort efter klokken 15 mandag gik ti betjente ombord.

Passagerer med udenlandsk udseende blev bedt om at vise legitimation. En afghansk familie på fire og to irakiske mænd valgte af søge asyl i Danmark. En anden mand fra Irak ønskede at fortsætte til Sverige, men med et irakisk pas uden dansk indrejsevisum blev han bedt om at forlade toget omgående og følge med politiet. Nu står han med valget mellem at søge asyl i Danmark eller blive betraget som illegal grænseløber og dermed blive sendt retur til Tyskland.

Kontrollen med togpassagerne kan stadig kun foretages af politiet. Og ikke af DSB, Arriva og de andre grænsekrydsende transportselskaber, som det er tilfældet ved den svenske grænse. Det vil kræve, at den danske regering vælger at aktivere det såkaldte transportøransvar.

Foruden i Padborg risikerer også alle passagerer, som rejser med færgen fra Puttgarden i Tyskland til Rødby, at blive tjekket, skriver DR.

Politiet skal bruge forstærkninger

I alt er der 13 officielle grænseovergange på den 67 kilometer lange grænse mellem Jylland og Tyskland – og derudover en stor mængde grusveje og stier som også krydser grænsen.

Politiet forsøger at holde øje med alle de officielle overgange. Men Palle Linné erkender, at det ikke helt kan lade sig gøre endnu. Det vil kræve forstærkning fra andre politikredse, forventer han.

»Vi prøver på at udvide kontrollen. I øjeblikket er vi ved at finde styrker nok til at få det hele sat på plads, så kontrollen kan brede sig,« siger Palle Linné.

»Vi prøver at være overalt. Det bliver forstærket i løbet af de næste dage.«

Indtil videre vil grænsekontrollen stå på i ti dage. Derefter kan den forlænges med 20 dage yderligere, så betjentene kan godt forbedrede sig på flere kolde døgn i vejkanten. Eller som en betjent ved kontrollen ved motorvejen, sagde det:

»Det er godt nok gået hurtigt i dag. I morgen skal jeg sgu huske de lange underbukser.«

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.