Økonomisk støtte til supercykelstier i Hovedstaden

Region Hovedstaden har afsat mere end 20 millioner over de næste tre år til at forbedre forholdene for cyklister.

Skal cyklen skal være et reelt alternativ til bilen og den kollektive trafik, kræver det blandt andet bedre cykelstier. Derfor har Regionsrådet under Region Hovedstaden afsat mere end 20 millioner over de næste tre år, der kommer cyklisterne til gode. Heraf ligger 12 millioner i en særlig cykelpulje, der skal forbedre forhold på veje, i trafikkryds og ved trafikale knudepunkter - de særlige supercykelstier.

- Vi vil gerne fremme cyklismen, og en forudsætning, for at flere borgere ser cyklen som et reelt transportalternativ til bilen, er, at forholdene for cyklisterne er i top. Derfor skal cyklisternes behov naturligvis prioriteres. Det er vigtigt, at man kan komme omkring på en tryg og effektiv måde, og det hjælper vi nu på vej, siger formand for Regionaludvalget i Region Hovedstaden, Steen Olesen (SF).

Supercykelsti-projektet har til formål at få flere pendlere i hovedstadsområdet med mere end fem kilometer på arbejde til at hoppe på cyklen, når de skal frem og tilbage til jobbet. Blandt andet ved at gøre det attraktivt, nemt og sikker at cykle på tværs af kommunegrænsernes over store afstande. De 22 deltagende kommuner i projektet kan ansøge om penge fra cykelpuljen som en hjælpende hånd til de anlæg, der følger med anlæggelsen af de særlige supercykelstier

Der er samlet set planlagt 28 ruter, der i alt giver 494 km cykelsti. Ifølge regionen har supercykelstierne potentiale til at øge antallet af cyklister med cirka 30 procent, hvilket svarer til 15.000 flere pendler-cyklister på hele nettet af supercykelstier.

Ydermere vil det spare cirka 7.000 ton CO2 pr. år og give 300 millioner kroner i besparelser på sundhed årligt.

I april sidste år blev initiativet en realitet, da Danmarks første cykelsupersti blev indviet. Ruten forbinder Albertslund og Vesterbro i København med 17,5 kilometer supercykelsti, og for hver 1,6 kilometer er der opsat cykelpumper til flade dæk, ligesom der ved nogle af lyskrydsene er opsat fodlænere, så cyklisterne ikke behøver sætte foden i jorden.

Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik i juni sidste år en aftale om at afsætte en milliard til bedre og billigere kollektiv trafik. I aftalen blev der afsat 189 millioner kroner til etablering af supercykelstier i landets fem største byer. Den statslige pulje skal bruges som medfinansiering i de enkelte kommuner.

Derfor har Region Hovedstaden også valgt at forlænge et fælleskommunalt sekretariat for supercykelstier frem til 2015, der skal hjælpe kommunerne med ansøge om puljemidlerne. Samtidig bliver der afsat 2,3 millioner over de næste tre år til udviklingen af en cykelapplikation, der skal give brugerne overblik over cykelruter, motionsruter, overnatningsmuligheder i naturomgivelser. Initiativerne forventes at blive igangsat først i 2013.

Den 20. april i år åbner den anden supercykelsti, Farumruten C95, der forbinder Furesø, Gladsaxe og Københavns Kommune. Ruten er 21 kilometer lang og har fået et løft med blandt andet markant bedre belysning, luftpumper for hver to km, nyt signalanlæg og fremrykkede busstoppesteder.

Læs mere om supercykelstierne og planlagte ruter her.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.