Ny »øv-lyd« fra Rejsekort

Tre måneder efter den politiske storm om Rejsekort og forlængelsen af klippekortet i hovedstaden­ bliver fejlene rettet én efter én, mens antallet af henvendelser og klager falder.

Når man tjekker rejsekortet forkert ind eller ud, kommer der nu en ny meget markant totonet »øv-lyd«. Arkivfoto: Torben Christensen
Når man tjekker rejsekortet forkert ind eller ud, kommer der nu en ny meget markant totonet »øv-lyd«. Arkivfoto: Torben Christensen

Fra weekenden får Rejsekort-standerne på stationer og i busser en ny lyd. Nærmere bestemt en ny »øv-lyd«, som gør kunderne opmærksom på, hvis der er sket en fejl ved ind- eller udtjekning af rejsekortet på standerne med de blå lys på stationer og i busser.

Ifølge direktøren for Rejsekort, Bjørn Wahlsten, har omkring ti procent af de rejsende, hvis kort er fejllæst, overhørt den hidtidige »øv-lyd« og er derfor fortsat deres rejse i den tro, at deres kort er korrekt registreret.

»Når de så for eksempel efterfølgende har fået besked om, at de ikke har tjekket korrekt ud, bliver de naturligvis sure,« siger Bjørn Wahlsten.

Manglende udtjekning koster 50 kroner.

Den nye lyd er en af 30 punkter på Rejsekorts aktionsliste, som blev etableret, efter at et politisk stormvejr ramte trafikselskabernes fælles elektroniske rejsekort i juni. Et af de vigtigste punkter er et politisk krav om harmonisering af taksterne i den kollektive transport på Sjælland, som trafikselskaberne skal have klar til politisk godkendelse inden årets udgang. Hensigten er, at kunderne nemmere kan gennemskue og sammenligne priser på rejser med forskellige typer billetter og kort.

Men allerede nu er antallet af henvendelser til Rejsekorts kundecenter – der drives af trafikselskaberne bag Rejsekort A/S – faldet markant.

Ifølge koordinator i Bus & Tog samarbejdet Mogens Buch-Larsen er antallet af telefoniske henvendelser faldet fra et gennemsnit på 30.000 i april, maj og juni til 23.000 og 25.000 i juli og august. Svartiden på telefoniske henvendelser er markant reduceret til cirka et minut, dog med variationer over dagen, blandt andet fordi bemandingen på kundecenteret er forøget.

Antallet af skriftlige henvendelser steg fra april til juni fra 5.000 til 7.000. I juli nåede de skriftlige henvendelser op på 9.000 og faldt i august til 7.000. Men mange af henvendelserne var rykkere for svar på en tidligere henvendelse og skyldtes, at kundecenteret ikke kunne håndtere væksten i antallet af henvendelser.

»Jeg tør næsten ikke sige det, men den 1. juli havde vi 6.000 skriftlige henvendelser, der var ældre end ti dage,« siger Mogens Buch-Larsen.

I dag er antallet af ubesvarede henvendelser med mere end ti dage på bagen nede på cirka 1.000. Hovedparten er spørgsmål om rejsekortet mens fem-ti procent er egentlige klager, skønner Mogens Buch-Larsen.

Politisk tilfredshed

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der før sommerferien var en af de skarpeste kritikere af rejsekortet, har også registreret et betydeligt fald i antallet af klager fra utilfredse kunder.

»I perioden fra april til juni modtog jeg rigtig mange klager. Dem skrev jeg op på en aktionsliste, som Rejsekorts direktør fik i juni, da vi holdt statusmøde om rejsekortet. På den kan folk se, hvad der er klaget over, og hvilke fremskridt, der gøres. Det har hjulpet,« siger Kristian Pihl Lorentzen. Han ser frem til, at forenklede takster på Sjælland implementeres næste år.

»Jeg er blevet optimist med hensyn til rejsekortet,« tilføjer han.

Man kan høre den nye totonede, meget markante »øv-lyd« og se mere om dens betydninger på rejsekort.dk.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.