Nøglefrie biler kan nemt stjæles med ny teknologi

Bliver en bil stjålet uden brug af nøgle, er det svært at få forsikringen til at dække, fortæller FDM.

Bilen er nøgleløs - og døren låser op, hvis du tager i håndtaget. Men den er også nem at stjæle for biltyve.
Bilen er nøgleløs - og døren låser op, hvis du tager i håndtaget. Men den er også nem at stjæle for biltyve.

København: Er din bil udstyret med den nyeste form for nøgleteknologi, risikerer du at være mere udsat for at få den stjålet, end hvis du benytter dig af en gammeldags bilnøgle.

Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

Bilejere, hvis bil er udstyret med såkaldt nøglefri teknologi, kan uden at tage nøglen op af lommen låse bilen op og starte den.

Den teknologi har biltyvene nu fundet ud af at udnytte.

- Der findes flere måder at bryde ind i disse biler på, men principperne bag systemet er de samme. Tyvene har to enheder, hvor den ene taler med bilen, mens den anden fisker koderne til at åbne bilen og starte motoren ud af den originale bilnøgle, siger Lone Otto, som er leder af FDMs tekniske afdeling.

- Det eneste, det kræver, er, at tyvene er tæt på bil og nøgle, og at de har det rigtige udstyr. Derfra går det virkelig hurtigt. Jeg har set metoden demonstreret, hvor en bil bliver stjålet på 15 sekunder.

Metoden kaldes "Fiskestangen". Med den kan bilen med et signal, der kan gå igennem husmure, stjæles, og det gør biler med nøglefri systemer mere udsatte end biler med ældre låsesystemer.

Ikke nok med at man risikerer at miste sin bil, men der er også et forsikringsmæssigt problem i den nye form for biltyveri, fortæller FDM.

Foreningen har tidligere oplevet, at bilejere siger, de har fået deres bil hacket eller jammet, som begge er kendte elektroniske metoder benyttet til biltyveri.

- Vi har set flere sager med stjålne biler, hvor bilejeren har de originale nøgler. Det er vores erfaring, at visse af forsikringsselskaberne er meget modvillige mod at erkende, at bilen er stjålet, selv når der foreligger konkrete beviser, siger Per Alkestrup, som er leder af den juridiske afdeling i FDM.

Det er uvist, hvor mange biler der er udstyret med teknologien i Danmark, da den ofte købes som ekstraudstyr, men et forsigtigt bud fra FDM ligger på, at 10.000 biler har nøglefri teknologi.

Der er ingen rapporterede tilfælde af, at metoden endnu har været benyttet i Danmark, men det er sket flere gange i udlandet, skriver FDM.

/ritzau/

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.