Når jordskokken skal ligne Eiffeltårnet

Lidt for mange vilde urter og nordiske feministiske træk, lød det fra Adam Price, da han sammen med de øvrige dommere havde smagt sig igennem en trerettersmenu i talentkonkurrencen »Årets kok 2013«.

Årets kok i 2013, Michael Miv Pedersen, i fuld koncentration i Bella Center i går, inden de skulle servere næste ret for et dommerpanel bestående af indtil flere Michelin-stjernekokke.
Årets kok i 2013, Michael Miv Pedersen, i fuld koncentration i Bella Center i går, inden de skulle servere næste ret for et dommerpanel bestående af indtil flere Michelin-stjernekokke.

Det kan godt være, at jordskokken ligner Eiffeltårnet. At kartoflerne ikke skal se ud som kartofler dyppet i urteolie, men mere som forførende svampe, der leder tankerne i retning af en blid og gylden efterårsmark.

Det kan også godt være, at hovedretten skal illudere en skovbund. En oplevelse af noget oprindeligt, af noget »back to nature«. Det samme med desserten. En reproduktion af naturen med creme og kage, formet som sten og støbte regnorme eller grene og blade.

Men hvis den kunstneriske udformning og de tekniske ambitioner tager overhånd, er det hele ikke så meget værd.

»For en kok handler det primært om at kunne lave noget mad, som giver en god smagsoplevelse. Hvor man kan smage den rene og enkle smag midt i al kunsten. Det er helt fundamentalt, og det er vigtigt at holde fast i. Det gælder ikke kun om at være teknisk verdensmester.«

Ordene kommer fra restauratør og madskribent Adam Price. Sammen med et dommerpanel bestående af indtil flere Michelin stjerne-kokke besluttede han i går at vælge den garvede Michael Miv Pedersen, 28, der tidligere har arbejdet på Restaurant CANblau i Aarhus til »Årets kok«. Det skete i Bella Center i forbindelse med Copenhagen Food Fair, hvor ti kokkefinalister i løbet af seks en halv time skulle tilberede en trerettersmenu på basis af en kasse med råvarer, de ikke vidste, hvad indeholdt.

Var det morgendagens nye stjernekokke, som i går svedte over at skulle servere deres retter for kokke i superligaen som Rasmus Kofoed, Restaurant Geranium, Bo Jacobsen, Restaurationen, og Thomas Rode, Kong Hans Kælder?

Kok sendt til tælling af elektrisk stød

Plus Anita Clemmensen fra Cottagerne og Per Hallundbæk, Falsled Kro.

Var det de kommende talenter i det, som af nogle blev kaldt for en talentkonkurrence for kokke? Måske.

Årets kok så mere overrasket end glad ud, da det gik op for ham, hvilket navn, det var, Adam Price netop havde nævnt oppe på scenen. At det var ham, at han var »Årets kok 2013« med alt den prestige, der følger med.

»Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige, jeg er bare enormt glad og har en fornemmelse af, at det gik stille og roligt derudad med mine tre retter. Et enkelt lille kiks med hovedretten, men ellers gled det hele bare rigtig godt undervejs,« lød det fra Michael Miv Pedersen, der i øjeblikket er i fuld gang med at løbe en ny restaurant i gang i Aalborg.

Men ikke hos alle ti kokkefinalister kørte det som smurt i olie. Et bevis på at ikke alt kan forudses, og at det kan være farligt.

En af kokkene gik således direkte i gulvet, da der på et tidspunkt pludselig var overgang i nogle af de elektriske installationer. Mens hans gryder stod og kogte, og hans kokos til desserten brændte på, gik der syv minutter, før han var klar igen efter at have fået stød. Men han gennemførte.

Fra Adam Price var der stor ros. Selv om der måske nok var gået lige lovlig meget »vilde urter og nordiske feministiske træk i den«, som han formulerede det.

»Det har stor betydning, at der er noget personlig stil i en madoplevelse. Det er tydeligt, at de ti kokke i dag har været lidt bange for at være for banale og for, at der går fuldstændig mormorgryde i den. Det er jo en balance mellem at turde selv og at løsrive sig fra måske gerne at ville være Noma-kok eller en Rasmus Kofoed, men i stedet vise sin personlige stil i en menu.«

Selv om dagens ti kokke ifølge Adam Price alle var i særklasse, havde han gerne set lidt mindre teknik og lidt mere smag. I desserten for eksempel, hvor temaet var kokos.

»60 procent af det skal være smag. Hvis der kun er ti procent smag, er det ligesom i gymnasiet, hvor man havde misforstået opgaven, hvis man troede, at det var analyse og ikke fortolkning.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.