Muslimer får eget alternativ til Facebook

Et nyt socialt netværk forsøger at favne 50 millioner muslimer på tre år. Det Islamiske Trossamfund i Danmark er optimistiske, men kritikere spår, at netværkets ambitioner skyder forbi målet.

Imran Shah, talsmand for Dansk Islamisk Trossamfund.
Imran Shah, talsmand for Dansk Islamisk Trossamfund.

Af muslimer for muslimer. Om få måneder ser det sociale medie Salamworld dagens lys. Mediet håber på at overvinde politiske, kulturelle og sproglige barrierer og forene millioner af muslimer i et virtuelt, verdensomspændende fællesskab.

»Muslimer er generelt rimeligt kvalificerede til IT, så det er kun et spørgsmål om, hvor meget Salamworld bliver markedsført, hvis det skal blive en succes i Danmark,« siger Imran Shah, der er talsmand for Det Islamiske Trossamfund herhjemme.

På mange måder minder Salamworld om Facebook. Hvidt og blåt går igen, man har sin egen væg, man deler billeder, nyheder og sjove indslag, man chatter og sender beskeder, og så er det brugervenligt.

Forskellen er, at det et frirum for muslimer uden pornografi og gambling. Frifor reklamer med letpåklædte piger og weekendens drukbilleder. Bemærkelsesværdig er desuden en knap, som kan oversætte forskellige sprog til ens eget modersmål. En dansktalende muslim kan på den måde let kommunikere med en arabisktalende muslim. Netop den knap er essentiel, fordi muslimer lettere kan pleje kontakten med familien og forretningsforbindelser i udlandet, siger Imran Shah.

»Netværket er en del af en større udvikling, hvor man får øjnene op for det muslimske markedssegment. I de europæiske lande og USA målretter virksomheder deres produkter mod muslimer, fordi det giver god fortjeneste. En sådan markedsføring mangler vi i Danmark, og derfor opstår debatten omkring Salamworld,« siger han.

Halal-miljø for muslimer

En af mændene bag det nye initiativ er den russiske forretningsmand Abdulvahed Niyazov, som er bestyrer af Salamworld.

»Verdens muslimer er ikke særlig godt repræsenteret på internettet, og det vil vi ændre. Men vi forsøger ikke at skabe en internetmoske, blot et halal-miljø for muslimer,« har forretningsmanden sagt til det tyrkiske medie Hürriyet.

Først og fremmest henvender Salamworld sig til unge, fremadstormende, moderne muslimer med pengepungen i orden og gode uddannelser. I en markedsføringsvideo anslår Salamworld, at 300 millioner muslimer bruger internettet, og at det tal stiger til 700 millioner i løbet af de kommende ti år.

Det blver dog ikke let, vurderer Morten Thomsen Højsgaard, ph.d. og kristendomshistoriker ved Københavns Universitet og kendt som studievært i programserien »Tro om igen!« på DR2.

»Som udgangspunkt er det godt set, at der er et hul i markedet for et netværk, der særligt retter sig mod muslimer og den profil, der er lagt op til. Salamworld skal nok få brugere og blive en delvis succes, men jeg har mine tvivl hvad angår, om det vil lykkes dem at indfri de tårnhøje ambitioner,« siger han.

Indbygget selvmodsigelse

Morten Thomsen Højsgaard påpeger, at Salamworld begrænser sig ved at have en indbygget selvmodsigelse.

»På den ene side har netværket restriktive religiøse krav, og på den anden side giver det indtryk af at være moderne, multikulturelt, hipt og smart. Men moderne muslimer er i forvejen aktive på andre sociale medier og kan godt tåle, der er en letpåklædt dame eller en reklame for en øl, uden at de falder ned ad stolen,« siger han.

Det store spørgsmål er, hvorfor muslimer, der som udgangspunkt er meget forskellige, skulle finde sammen på baggrund af deres religion. Muslimer er nemlig ikke en særlig homogen gruppe, og derfor vil det være svært for Salamworld at favne bredt på tværs af landegrænser og kulturer, siger Mads Thimmer, litteraturhistoriker og medstifter af Innovation Lab, som beskæftiger sig med teknologi og fremtid.

»Det er svært at forestille sig, at Salamworld bliver en succes. Trosretninger er et stort, broget område. Hvis der er meget store kulturelle forskelle, vil de også manifestere sig,« siger han.

De mange muslimer kommer næppe til at mødes i det virkelige liv, hvis ambitionerne om 50 millioner brugere i løbet af tre år bliver opfyldt. Lige nu tester omkring 1.000 muslimer fra Bosnien-Hercegovina, Tyrkiet, Egypten og Indonesien Salamworld, som efter planen går i luften til november. B

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.