Movia: Boykot israelske varer-kampagne virkede »unødigt stødende«

Efter at have modtaget mere end 100 klager så Movia sig nødsaget til fjerne reklamer fra selskabets busser, der opfordrede til et boykot af israelske varer. Kampagnen er unødigt stødende, forklarer selskabet.

Arkivfoto. Efter at have modtaget mere end 100 klager så Movia sig nødsaget til fjerne reklamer fra selskabets busser, der opfordrede til et boykot af israelske varer. Kampagnen er unødigt stødende, forklarer selskabet.
Arkivfoto. Efter at have modtaget mere end 100 klager så Movia sig nødsaget til fjerne reklamer fra selskabets busser, der opfordrede til et boykot af israelske varer. Kampagnen er unødigt stødende, forklarer selskabet.

Danmarks største trafikselskab Movia er kommet i modvind, efter at selskabet tidligere torsdag meddelte, at man vil pille en række reklamer ned fra selskabets busser, der de seneste dage har turneret med et budskab om boykotte produkter fra Israel og dermed støtte »bosættelsesindustrien«.

Områdechef i Movia Camilla Struckmann forklarer, at selskabet har modtaget mere end 100 klager fra borgere, der er blevet stødt af kampagnens budskab.

»Og ud fra en samlet vurdering vurderer vi, at den kan virke unødig stødende,« fortæller hun.

Kritikere beskylder selskabet for hykleri, da man tidligere har tilladt kampagner for brystforstørrelsesoperationer, ligesom politiske partier ligeledes jævnligt benytter de gule busser til at sprede politiske budskaber. Men i dette konkrete tilfælde er der stærke følelser i spil, som har fået selskabet til at træffe den drastiske beslutning, fortæller Camilla Struckmann.

»Lige præcis med Israel er det sådan, at det er vanskeligt at adskille nationen Israel fra religionen jødedom, og i kombination med det relativt aggressive budskab, som et boykot er, så virker det stødende. Mange af klagerne har hæftet sig ved, at det vækker minder om Anden Verdenskrig, hvor man også opfordrede til at boykotte jødiske varer,« siger Camilla Struckmann, der ikke mener, at det »tåler« sammenligning med brystreklamerne.

»Vi sætter en grænse ved religiøse reklamer. Det fungerer sådan, at vores operatører står for at sælge reklamerne, og det er først nu her, at vi er blevet opmærksomme på den her reklame. Vi forholder os ikke til Israel-Palæstina konflikten, men i den her konkrete sag er vores vurdering, at en offentlig bus ikke skal støde mange mennesker på den måde,« siger hun videre.

Det er Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening, der står bag reklamen, der er en del af kampagnen »Nej Tak Til Bosættelsesprodukter«. Foreningen kalder Movias beslutning for »forhastet« og mener, at den beror på et for tyndt grundlag.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.