Mindst hver fjerde smides af akutlinjen

Op mod halvdelen af opkaldene til 1813-telefonen i Region Hovedstaden er blevet afbrudt, viser nye tal.

Mellem hver fjerde og hver anden person, der har ringet ind til den nye 1813-akuttelefon i Region Hovedstaden, bliver smidt af linjen eller opgiver at komme igennem. Det viser nye tal fra regionen, som er blevet sendt ud til Regionsrådets politikere.

Den udskældte akuttelefon er blandt andet blevet kritiseret for lange ventetider og tekniske fejl, der har gjort, at borgere slet ikke kunne komme igennem på 1813-nummeret, der afløste lægevagten 1. januar. Sundhedsminister Astrid Krag (SF) er desuden blevet kaldt i samråd om 1813s opstartsproblemer.

Ifølge opgørelsen fra Region Hovedstaden blev lige over halvdelen af opkaldene på akuttelefonens debutdag afbrudt, og det tal har svinget på mellem 19 og 60 procent indtil 9. januar, hvor hver fjerde opkald blev afbrudt. Der har dog ikke været tekniske problemer siden weekenden 4.-5. januar, så samtalerne i de seneste dage er blevet afbrudt, fordi borgeren selv vælger at ringe op senere eller fortryder opkaldet.

På akuttelefonens første dage skyldtes de mange genopkald blandt andet, at akuttelefonen på grund af travlhed og et massivt pres på telefonlinjerne opfordrede folk til at ringe igen senere.

Næstformand i Region Hovedstaden, Martin Geertsen (V), er langt fra tilfreds med de nye tal, men glæder sig over, at regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), har indkaldt partierne bag akuttelefonen til et »krisemøde«.

»Der er langt igen og brug for, at politikerne sætter sig sammen og drøfter situationen. På krisemødet vil vi gentage kravet om, at der skal være en skæringsdato for, hvornår systemet skal fungere,« siger Martin Geertsen i en skriftlig kommentar til Berlingske.

Oversigten fra Region Hovedstaden viser til gengæld, at den maksimale ventetid er blevet halveret fra 48 minutter på debutdagen til 24 minutter 9. januar. Og 90 procent af opkaldene bliver nu besvaret inden for 14 minutter mod 41 minutter 1. januar.

Det ligger dog stadig et stykke under Region Hovedstadens mål om, at 90 procent af opkaldene skal være besvaret inden for tre minutter og alle inden for ti minutter. 9. januar kom 39 procent af borgerne, der tastede 1813, igennem systemet på tre minutter og 73 procent på ti minutter.

»Det er for alt for lavt og skal nedbringes markant hurtigst muligt,« siger Martin Geertsen.

Sophie Hæstorp Andersen erkender, at ventetiden er for lang.

»Selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende. Selvom det er gået frem siden 1. januar, er vi jo ikke inden for servicemålene endnu. Men jeg ved, at der arbejdes meget hårdt for, at ventetiden kommer ned,« siger hun i en skriftlig kommentar til Berlingske Nyhedsbureau.

Hun hæfter sig desuden ved, at ordningen skal evalueres grundigt til august.

»Jeg regner derfor også med, at Venstre, som var med til at træffe beslutningen om at bemande 1813 med sygeplejersker i front, nu også vil bakke op om personalet og initiativerne for at give borgerne i hovedstadsregionen det bedste akuttilbud,« siger Sophie Hæstorp Andersen, der samtidig understreger, at ordningen forbedres hver dag.

Se status for akuttelefonen siden 1. januar: 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.