Millionbøde, gråd og betinget fængsel - første dom faldet i Se og Hør-sag

To forhenværende ledende medarbejdere på ugebladet Se og Hør er blevet idømt betinget fængsel efter at have tilstået deres medvirken i brugen af kreditkortoplysninger. Det retslige efterspil i en historisk medieskandale er begyndt.

Den kvindelige dommer sad hævet over forsamlingen i det store aflange rum.

Stemningen var afventende, men alvorlig. Langs vinduerne i det lavloftede retslokale sad flere af hovedpersonerne i det, der i dag er blevet kendt som danmarkshistoriens største medieskandale. En sag, der har været to år undervejs, og som har kostet både Aller-koncernen og tidligere Se og Hør-ansatte dyrt, allerede inden dommen overhovedet er faldet over de tiltalte.

»Der er ikke gået en dag, hvor jeg ikke har tænkt på sagen, og jeg har fortrudt,« lød det fra en grådkvalt Lise Bondesen, tidligere nyhedschef på Se og Hør, da hun tidligere på dagen blev spurgt ind til de personlige konsekvenser, sagen har haft for hende.

Senere genvandt Lise Bondesen fatningen og sad forrest i rækken af tiltalte og deres forsvarsadvokater. Til højre sad den anden af dagens hovedpersoner, den tidl. redaktionschef Kim Bretov. Begge har tilstået at have kendt til – og brugt oplysninger fra – den såkaldte tys-tys kilde i deres tid på ugebladet Se og Hør. Oplysninger, som de vidste med al sandsynlighed ikke var indhentet på lovlig vis af den omstridte kilde.

Blikkene var stift rettet mod dommeren.

»Retten har fundet det forsvarligt at fremme sagerne til en dom på baggrund af tilståelserner,« lod hun forstå. Og så faldt dommen, alle havde ventet på.

Kim Bretov og Lise Bondesen blev idømt seks måneders betinget fængsel - begge har tilstået, at de var indblandet i den ulovlige brug af kreditkortoplysninger på ugebladet.

Retten lagde vægt på krænkelsernes alvor, som bl.a. omfatter medvirken til hacking under skærpende omstændingheder og bestikkelse i den private sektor - samt det, at forholdene er blevet begået systematisk over en lang periode og i stort omgang.

Dermed er de første resultater af det retslige efterspil i den såkaldte Se og Hør-sag i dag faldet i Retten i Glostrup. Her er en række tidligere chefredaktører, journalister og en ansat hos virksomheden PBS og IBM tiltalt for at være indblandet i ugebladet Se og Hørs brug af ulovligt fremskaffede oplysninger om en lang stribe offentligt kendtes brug af kreditkort.

I dag har to ud af de otte tiltalte altså erklæret sig skyldige i, at de var indblandet i den ulovlige brug af kreditkortoplysninger på ugebladet, mens udgiveren Aller Media har tilstået sit ansvar og blevet idømt en bøde på 10 mio. kr.

De resterende tiltalte nægter sig skyldige - herunder den forhenværende chefredaktør Henrik Qvortrup og systemoperatøren hos PBS og IBM - bedre kendt som »tys-tys-kilden« - der er tiltalt for at have skaffet og solgt oplysningerne. Ifølge anklageskiftet skaffede manden oplysninger mindst 662 gange, som han i alt fik 430.000 kr. for.

Den resterende del af sagen forventes at gå i gang d. 9. september.

Dagens dom kan læses her.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.