»Man holder sin kæft og bekender sig kun til de allernærmeste om, hvordan pokker man skal få det hele til at fungere«

Direktør for tænketanken Cura og debattør Karen Lumholt mener, at samfundet skal tage sig sammen og bakke op om den moderne børnefamilie – i stedet for bare at kalde den forkælet.

Den danske børnefamilie anno 2015 er langt mere isoleret og ensom end tidligere generationer, mener Karen Lumholt, direktør for tænketanken Cura og stifter af Familiepolitisk Netværk. Foto: Thomas Lekfeldt
Den danske børnefamilie anno 2015 er langt mere isoleret og ensom end tidligere generationer, mener Karen Lumholt, direktør for tænketanken Cura og stifter af Familiepolitisk Netværk. Foto: Thomas Lekfeldt

Da et ungt par længere nede ad vejen for nylig havde fået barn, stillede parret efter tysk tradition en figur af en stork ud foran deres hus. I en sød-naiv forventning om at naboerne i Valby ville ringe på med lykønskninger og varm mad under armen.

»Der skete ikke noget. Ingen kom forbi. Fordi vi her i Danmark er så vant til at stæse af sted med vores eget.«

Da Karen Lumholt så, hvordan naboernes opbakning til den nystiftede familie på hendes egen vej lå på et meget lille sted, var det i hendes øjne endnu en understregning af, hvor alene den danske børnefamilie står i dag. Som direktør for tænketanken Cura, forfatter og stifter af Familiepolitisk Netværk er hendes kongstanke, at den ensomhed har vi alle et ansvar for at gøre mindre.

Både politikere, borgere og forældrene selv skal indse, at når forældrenes primære fokus ligger på arbejdsmarkedet, går der tilsvarende noget fra omsorgsopgaven med børnene.

»Vi vender det døve øre til den udvikling. Især forældrene gør det. Alle omkring den unge børnefamilie gør det også. De ældre generationer siger, at det var meget værre, da de var unge. Men de glemmer bare, at dengang var det ikke mange mødre, der tog på arbejde i så mange timer. Og der var et lokalsamfund, der faktisk tog sig af børnene. Den enkelte børnefamilie er langt mere isoleret i dag.«

Skilsmissegenerationen

Karen Lumholt har ikke lyst til at deltage i et blame game, hvor man bliver ved med at sende sorteper videre. Det har der været rigeligt af i debatten om de pressede børnefamilier. Hun skyder dog alligevel en salve af sted mod den ældre generation:

»Det er mærkeligt, at den ældre forældregeneration ikke kan forstå det. De har selv skabt den udvikling. Deres børn har ikke fundet ud af, hvad det vil sige at være forældre, når de står midt i det. De er selv vokset op som institutionsbørn og ikke mindst skilsmissebørn. De har ikke oplevet, hvad det vil sige at være en familie.«

Konsekvensen af børnefamiliens ensomhed er, at den enkelte forælder føler sig evig skyldig over ikke at slå til.

»Så man holder sin kæft og bekender sig kun til de allernærmeste om, hvordan pokker man skal få det hele til at fungere. Jeg oplever, at det er et tabu at tale om. Dem som har det allerværst og som er flest timer væk fra deres børn, er ofte dem der er mest hidsige efter at tale det her problem ned. Men det lyser ud af dem, at de har dårlig samvittighed.«

Forældre af i dag har større krav til både hus og karriere.

Det kan man ikke bebrejde dem. De har bare gjort det, vi har bedt dem om, når vi har talt om økonomisk vækst. Derfor findes der forældre, der burde geare ned, mener Karen Lumholt:

»Men de er jo et produkt af et konkurrencesamfund. Jeg anerkender fuldt ud, at virksomheder skal være en del af et globalt marked. Det kan bare ikke nytte noget at konkurrenceparadigmet også koloniserer vores eget liv og på sigt skader vores børn.«

Tiderne er skiftet

En familiepolitik skal i Karen Lumholts øjne tage udgangspunkt i det faktum, at arbejdsstyrken har ændret sig. Ligesom arbejdsdagen i mange fag ikke længere er skitseret over den gode, gamle industrimodel – hvor man stempler ind og ud på faste tidspunkter.

Før var arbejdsdagen bygget op omkring den mandlige arbejdskraft. Manden skulle arbejde otte timer, have fri i otte timer og så sove i otte timer.

»I dag er de otte timer bare ikke fri. I dem forsøger man at være en familie, hvor man samtidig skal købe ind, lave mad og være en god samfundsborger. Hele omsorgsopgaven lå før hos kvinden. Nu er den blevet usynlig. Det er det, jeg kalder den kollektive fortrængning af omsorgsopgaven,« siger Karen Lumholt.

»Derfor er vi nødt til at tænke arbejdsmarkedet helt forfra. Hvordan skal vores arbejdsdag se ud, når både manden og kvinden skal på arbejde? Det her er et langt, sejt træk. Det er ikke dag-til-dag-politik. Det er et spørgsmål om at få ændret en hel tankegang.«

Det ville da være fint med udvidede åbningstider i daginstitutionerne. Det er bare ikke nok. Hvis politikerne virkelig vil gøre noget, skal de begynde med at have modet til at tale om andet end vækst.

Karen Lumholt siger det lige ud: Det er en værdikamp. Et oprør med paradigmet om, at det vigtigste i verden er at arbejde.

Der skal være overskud til ikke kun at tage sig af sine egne børn – en gang imellem skal man også kunne finde tiden til at ringe på døren til den nybagte børnefamilie længere nede ad vejen og tilbyde en hjælpende hånd.

»Så længe produktivitetsdagsordenen er så stor, kommer det her ikke længere op på dagsordenen. Men produktiviteten bliver netop større, hvis vi tænker familiepolitik ind,« mener Karen Lumholt.

»Et menneske er på arbejdsmarkedet i måske 50 år. Så hvordan skal de 50 år se ud? Vi skal se vores arbejdsliv som en ting, der bølger langt mere op og ned. Hvor man giver den en skalle, når man har tiden til det og skruer ned for blusset i andre perioder.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.